3dfx.pl :: retro computers :: benchmarki/testy :: S3 Virge, przyjrzyjmy się bliżej wszystkim

Tresci wiadomosci nie byly edytowane. Strona zostala wygenerowana maszynowo.

#0 - MarianX - 2017-06-16 19:56

W końcu. Zabieram się za Virge bo zapomnę o co chodziło w tym wszystkim. Ogólnie chciałem porównać wszystkie karty z rodziny. Do tego potrzebowałem tabelek z 3Dmark by mieć czarno na białym jakie były postępy w architekturze Wink i przy odrobinie szczęścia określić zegary kart. Dlatego na początek tego długiego tematu skupię się na samych cyferkach i obrazkach z 3dmark a później jeśli uzbieram materiał z gier wrzucę porównania jakości/szybkości Smiley Lecimy

Platforma testowa:
MSI 694T Pro V5 (6309)
Tualatin 1.4 GHz 512kb
512MB Ram / 133Mhz/CL3
Via4in1 4.43
DirectX 9.0c
Win98SE

Pierwszy Virge, zwany także Virge3D Wink Testowany model to ExpertColor z kosmicznie szybką pamięcią 65MHz!! Czapki z głów. Pamięci są 35/40ns ale kręci się konkret. Po testach widać obecność multitexturingu Tongue Test zrobiłem na driverach superuni ze strony vintage3d jako że fastD3D dały gorszy efekt punktowy, 170 3dmarków oraz wizualny choć ciekawy Smiley Nie mam pojęcia czy zegar chipa leci tak samo jak ramy.

#1 - barwniak - 2017-06-16 20:01

A to jest coś przed Virge DX, czy po?

#2 - MarianX - 2017-06-16 20:09

To pierwszy virge, opis drugiego właśnie się pisze Smiley

#3 - barwniak - 2017-06-16 20:11

Czyli to co nazywasz Virge3D, to jest ViRGE/325?

#4 - MarianX - 2017-06-16 20:13

Dokładnie tak jest, chociaż to "3D" to tak pieszczotliwie bardziej Tongue

#5 - barwniak - 2017-06-16 20:17

A masz wszystkie S3 "3D"?
ViRGE/325, ViRGE/VX, ViRGE/DX, ViRGE/GX, ViRGE/GX2, ViRGE/MX, Trio3D, Trio 3D/2X?

#6 - MarianX - 2017-06-16 20:29

Brakuje mi tylko VX ale z pamięciami VRAM, oraz MX'a, te trudniej znaleźć, ostatnio widziałem takiego z 1, 5 roku temu na brytyjskim ebay. Do mojego GX nie mam też modułu z dodatkową pamięcią więc test będzie "jako-taki". Trio3D i 2X mam w dwóch rodzajach, na pamięciach SD i SG z ciekawości czy będą różnice. Chętnie przytuliłbym 2X na EDO ramie Smiley

#7 - barwniak - 2017-06-16 20:38

Myślałem, że na EDO RAM były tylko ViRGE/325, ViRGE/DX, ViRGE/GX, a nowsze na SDRAM/SGRAM.
Trio 3D/2X to był już rok 1999, nikt wtedy już Edo nie wkładał.
W kompach już siedziały wtedy SDRAM-y.

#8 - MarianX - 2017-06-16 20:43

Były Trio3D/2X na EDO Smiley Nie wiem tylko ile ramu montowali

#9 - MarianX - 2017-06-16 20:47

Następny w kolejce jest VirgeDX ale tym razem w liczbie mnogiej. Niestety VXa nie posiadam. Testowane modele to Atrend 2345C oraz APAC 375B, taktowane odpowiednio 45 MHz oraz 70 MHz, rozszerzone do 4MB. Atrend dał się podkręcić do 55MHz, APAC do całych 85MHz Smiley dodatkowo zmniejszyłem też taktowanie do 45 MHz by sprawdzić czy wyniki będą identyczne z drugą kartą. No i są identyczne. Zgodnie z informacją od Neo, po OC widać jak skoczył fillrate, czyli chip kręci się razem z pamięciami. Jego taktowanie to nadal zagadka. Czy to możliwe by chip wykonany w technologii 450/500 nm mógł pracować z częstotliwościami ponad 80MHz? Po zbyt ostrym OC na ekranie pojawiały się kolorowe kropki. Czyli to pamięć poddała się pierwsza?

Tabelki ładnie obrazują przyrost wydajności. Multitexturing nadal obecny hehe Tongue

#10 - barwniak - 2017-06-16 20:48

A niech to, no popatrz, człowiek się całe życie uczy Smiley
Rozumiem, że właśnie taką być chętnie przytulił.

#11 - MarianX - 2017-06-16 20:50

Jeśli dziś uda mi się dojść to Trio3D/2X to napiszę więcej, bo jest parę odmian i trochę ciekawostek Smiley

#12 - barwniak - 2017-06-16 20:58

Jest jeszcze prośba, jak robisz takie zbiorcze testy, to daj info o całej platformie. Widzę, że P III i pamiętam, że było ponad 1GHz, ale dokładnie co to już nie pamiętam, jaka płyta, ile RAM i na jakich zegarach. To też ma wpływ na wynik.

#13 - MarianX - 2017-06-16 21:08

Zapomniałem o tym, edytuję pierwszy post Smiley

#14 - barwniak - 2017-06-16 21:14

Dzięki, szkoda tylko, że płyta nie na chipsecie Intela. Jednak na nich były lepsze wyniki. Choć oczywiście przy Virge z P III 1.4GHz o bottleneck nie może być mowy Smiley

PS Napisz jeszcze jaki system.

#15 - MarianX - 2017-06-16 21:20

Via wymaga dobrego ustawienia by mogła równać się z intelem, ogólnie tragedii nie ma. Już zaplanowałem na przyszłość małe porównanie płyt na chipsetach intela via i sis, zobaczymy co z tego wyjdzie. Ale na początek wymiana kondensatorów więc przed 2020 powinienem się wyrobić Tongue

#16 - barwniak - 2017-06-16 21:23

A masz do tego swojego P III płytę Intela na i820/i840 z RDRAM?

#17 - MarianX - 2017-06-16 21:29

Niestety nie, tylko Sis635T, Via694 i Intel815EP. Pomijam i810 bo to szrot i nie wiem czy łyka tualatiny (priorytet) o 820 słyszałem że jest cienki, były jeszcze inne chipsety via np 266T ale te już nie są tak powszechne, u nas rządziły już P4

#18 - MarianX - 2017-06-16 21:32

Lecimy dalej, czas na VirgeGX w wydaniu Compaq, niestety karta ma tylko 2MB pamięci, moduł rozszerzający jest ciężki do zdobycia. Dlatego testy mogą być nieadekwatne do możliwości karty. Wkrótce postaram porównać DXa z 2MB ram by nastała jasność. Taktowanie pamięci to 75 MHz, podobnie jak wszystkich GXów. Karta kręci się tylko do 84 MHz, taktowanie chipa jest jak zawsze nieznane. W tabelkach do porównania wrzuciłem wyniki na sterach z windowsa oraz FastD3D jako że te drugie minimalnie wpływają na poprawę wyników. Zapomniałem dodać że wszystkie Virge poza pierwszym testowałem na tych sterownikach. Screenów z 3Dmark nie wrzucam bo nie mam Smiley są identyczne z tymi od DXa

Multitexturing jest i ma się nieźle Cool

#19 - barwniak - 2017-06-16 21:46

No to idziemy na 5fps w Game 1 -Race Smiley
Coś tak czuję, że z etykietką Virge 5fps nie do osiągnięcia.
Trio3D pewnie przeleci 5fps Smiley

#20 - MarianX - 2017-06-16 21:51

VirgeGX/2 wszyscy znają, ostatni ze starego pokolenia i w każdej kolekcji musi być Smiley Mój model to Atrend SG200A21, domyślnie pracuje z pamięciami 90MHz, chociaż były szybsze i wolniejsze modele, standardowo zegar chipu nieznany. Udało mi się go podkręcić do okrągłych 110MHz, szał Smiley Liczby ponownie lecą w górę, jakość screenów w 3dmark nie uległa dużej zmianie, jedne dziwactwa zamienione zostały na inne. I tak fajna karta. Multitexturing wiecznie żywy Smiley

#21 - barwniak - 2017-06-16 21:56

Wciąż niepokonany Virge DX 85MHz 4.1fps Smiley
Miałem takiego w swoim pierwszym PC (ale nie pierwszym komputerze). Znaczy dokonałem swojego czasu dobrego wyboru Smiley

#22 - MarianX - 2017-06-16 22:05

DX dobra karta, można pograć w parę gier których nawet nie posądzałbym o działanie na DX. Ale teraz zaczyna robić się ciekawie, chwilę zajmie zanim opiszę i posklejam Trio3D Smiley

#23 - barwniak - 2017-06-16 22:13

No nie utrzymuj tak w niecierpliwości Wink
Czy padło w końcu 5fps? Cheesy

#24 - MarianX - 2017-06-16 22:15

Padło padło, a nawet przekroczyło sporo Smiley

#25 - MarianX - 2017-06-16 22:48

Kolejne wcielenie Virge, tym razem pod zmienioną nazwą na Trio3D, pewnie by nie straszyć klientów Smiley Testowałem dwa skrajne modele karty, jeden to Atrend ST300A a drugi Hercules Terminator 128/3D GLH (co za nazwa Smiley) Atrend wyposażony jest w 4MB pamięci SGRAM pracującej z częstotliwością 100 MHz, natomiast Hercules ma całe 8MB pamięci SDRAM o częstotliwości 110MHz, chociaż karta zachowuje się jakby miała tylko 4MB i tak też raportuje większość narzędzi a gry nie widzą nic więcej.

Zauważyliście że tym razem do tabelek dodałem częstotliwości chipów Smiley Powerstrip3 ładnie je raportuje, nie mam pewności czy zgadzają się ale tymczasowo obiorę je jako punkt odniesienia a poza tym technologia 350nm do czegoś zobowiązuje Smiley Co do testów renderowania tekstur różnej wielkości widać jakieś kosmiczne fps, na jednym z obrazków załączam wyjaśnienie skąd to się wzięło Smiley Po zakończeniu testu 3dmark, skopiowałem screeny z testów ale były one inne niż te które widziałem. Na obrazkach zamieściłem screeny wg 3dmarka oraz wg przycisku printscreen Smiley Karta Atrend działała na sterownikach 2.61.06 a hercules 2.61.03

Multitexturing nagle przepadł Smiley

EDIT:
Zwróćcie uwagę że na dole tabelek program nie wypisuje brakujących funkcji, nareszcie postęp Smiley

#26 - barwniak - 2017-06-16 22:54

Czekam i czekam na to zapowiedziane pękniecie 5fps w Demo 1 Race, a najmocniejsza karta max podkręcona na 120MHz wykręciła 4.5fps, czyli nie wiele ponad Virge DX 85MHz 1996r.
Jak to możliwe, to nawet z zegarów wychodzi więcej.

#27 - MarianX - 2017-06-16 23:01

Został nam tylko Trio3D/2X Smiley ale wrzucenie tego zajmie mi trochę czasu. Tak to jest jak przez dwa lata ulepsza się virge zamiast zacząć od podstaw jak to zrobili z savage3D. Kiedyś już to pisałem ale virge nawet i DDR nie pomoże

#28 - MarianX - 2017-06-17 00:10

Oto i on, ostatnia inkarnacja wiecznego Virge, pod koniec żywota podpakowany i odświeżony. W konkursie występuje w dwóch formach, Sparkle wyposażony w 8MB pamięci SGRAM pracującej z prędkością 83MHz oraz HIS także z 8MB pamięci ale tym razem SDRAM o taktowaniu 100 MHz. Używałem ostatnich sterowników engineering w wersji 1.00.37 ale jeden słupek w tabelce jest na sterownikach 1.00.28 by sprawdzić ich wpływ na wydajność i jakość. Zrobiłem też zrzuty z 3dm99 na obu wersjach które obrazują co się zmienia i kosztem czego Smiley Uwaga, karta obsługuje AGP texturing, większość testów przeprowadziłem z użyciem tego bajeru ale kilka jest bez AGP by porównać, wszystko jest opisane w tabelce.

Jak widać po testach szybsza pamięć SG nie wpływa na wydajność. OC 125 znalazło się w tabelce chociaż karta lekko sypie artefaktami, grubo poleciała Wink Może kiedyś uda mi się dobić do 1000 pkt. Zauważyłem ciekawą rzecz, gdy teksturowanie AGP jest aktywne fps renderowania tekstur 2 i 4MB zawsze odpowiadają taktowaniu pamięci natomiast 50pixel oraz fillrate mogą być zbieżne z taktowaniem chipu (a moze i nie Tongue) Trzeba pomyśleć nad tym. W 640x480 w teście race są wyświetlane dziwne rzeczy za samolotem ale w 800x600 już tego nie ma. Magiczne 5fps przekroczone i nawet podbite:)

Parę ciekawostek. Najczęściej spotykaną wersją Trio3D/2X jest chip 86C368, taktowana od 83 do 100MHz najczęściej 4-8 MB pamięci SG lub SD, ale jest też wersja z pamięciami EDO które mogą mieć nawet 2MB. Rzadszą wersją jest 86C362, ta ma tylko pamięci SG i chyba jest limitowana do 4MB, rzadko można zobaczyć ją wyposażoną w EDO. Jest też bardzo enigmatyczny chip 86C360 zwany Trio3D/1X, tego nie widziałem nigdy, nie mam też informacji czy może to być chip mobilny. Są też karty z nadrukowanym "LC2X", jest to nazwa kodowa trio3D/2x, rzadkość.

Jest to ostatni, najlepszy i najszybszy virge, mam do niego szczególny sentyment gdyż taki właśnie siedział w moim pierwszym kompie, naturalnie w najsłabszej wersji. Trochę mi zeszło, pewnie zapomniałem o połowie rzeczy Smiley

#29 - barwniak - 2017-06-17 07:06

No padło w końcu 5fps Smiley
Swoją drogą ciekawe, że S3 wypuściło w 1999r. kartę, która daje po OC 8fps w 3dmark99. To musiało przybijać nabywców.
Szczęśliwie ja już wtedy miałem Banshee, które dawało w Demo 1 Race 50fps Smiley Pewnie dlatego dobrze je wspominam Smiley

<brak linka>

Po zmianie monitora z 800x600 na 1024x768, trzeba było zmienić kartę na Geforce2MX 400. Też nieźle wspominam i po latach ponownie widać sens tej zmiany Smiley

<brak linka>

#30 - kazeobi - 2017-06-17 07:11

Wydaje mi się, ze nabywcy trio w 1999 to były glownie biura w jakichś kiepskich składakach...

#31 - barwniak - 2017-06-17 07:35

Skoro producent zakładał tą kartę jako sprzęt biurowy, to po co dawał 3D. Jeszcze Bump Mupping.

#32 - Callahan - 2017-06-17 08:11

barwniak wrote on 17. Jun 2017 at 07:35:
to po co dawał 3D. Jeszcze Bump Mupping

Było w gratisie Grin Grin Grin

#33 - kazeobi - 2017-06-17 08:17

A moze juz MS wymagal zgodnosci z ktoryms DX do certyfikacji sterownikow?

#34 - MarianX - 2017-06-17 09:48

kazeobi wrote on 17. Jun 2017 at 07:11:
Wydaje mi się, ze nabywcy trio w 1999 to były glownie biura w jakichś kiepskich składakach...
Dokładnie, pamietajmy że w 99r kompy były kosmicznie drogie, czasem to była konieczność kupna S3 bo nic tańszego nie było. Mimo wszystko w 640x480 można pograć w sporo gier ale w większości trzeba obniżyć detale Smiley

#35 - Neo - 2017-06-17 10:13

Świetna robota MarianX Smiley Smiley

#36 - MarianX - 2017-06-17 10:57

Dzięki Smiley teraz zostaje tylko wyłuskać jakieś info z tych tabelek. Od kwietnia nie chciało mi się im przyjrzeć. Jeszcze trochę tu popiszę Cool

To na wieczór lecimy z savage? Wink

#37 - Neo - 2017-06-17 11:12

A masz pierwsze Savage 3D? Miło by było mieć jakiś przedsmak zanim zdobędę AGP dla mojego Wink Zwłaszcza czy da się grać w UT w 800x600 lub chociaż czy ostre tekstury nadrobią w 640x480.

#38 - MarianX - 2017-06-17 11:31

Savage3D mam i był sprawdzony w podobnym czasie co virge ale nie pamiętam czy to był tylko 3dmark czy coś jeszcze, Q3 na pewno Smiley

#39 - DooM - 2017-06-17 11:51

Ja tam z Virga byłem zawsze zadowolony. Nie było dosowej gry która by działała- nawet tych bardzo starych. No i po za Matroxem to chyba najlepsza karta 2d do pary z Voodoo 1 i 2

#40 - Batyra - 2017-06-17 11:59

Gdyby nie gorsza kompatybilność od S3 to do 2d najlepszy byłby tseng... choć ja nie spotkałem jeszcze żadnych problemów - wszystkie moje dosowe gry działają bez zarzutów na ET6000

#41 - barwniak - 2017-06-17 12:01

DooM wrote on 17. Jun 2017 at 11:51:
Ja tam z Virga byłem zawsze zadowolony. Nie było dosowej gry która by działała- nawet tych bardzo starych. No i po za Matroxem to chyba najlepsza karta 2d do pary z Voodoo 1 i 2
Dobra do Voodoo 1 i 2, ale tylko do 800x600. Niestety wyżej jakość obrazu na kartach S3 przed savage wołała o pomstę do nieba. ATi karty były dużo lepsze, oczywiście Matrox klasa sama w sobie.

#42 - DooM - 2017-06-17 12:07

A to prawda w 1024x768, pamiętam ze nawet w pulpicie Windowsa miałem jakby rozmyty obraz

#43 - barwniak - 2017-06-17 12:08

Zgadza się.

#44 - MarianX - 2017-06-26 19:53

Hołk. Powracam z kolejną dawką testów wspaniałego akceleratora jakim niewątpliwie jest Trio3D/2X Grin Na początek chciałbym odnieść się do jakości obrazu, dobrze pamiętam że w 800x600 jest OK ale w 1024x768 było mniej kolorowo, m.in dlatego tym razem użyłem karty Diamond speedstar A55, chciałem też sprawdzić czy lepiej się kręci Tongue W moim odczuciu w rozdziałce 1024x768 jest jakby lepiej, nie odczułem już tej "rozmytości" ale ostry obraz to to nie jest. Możliwe że przyzwyczaiłem się do jakości S3 lub diamond robi to lepiej Smiley

Nie przedłużając przejdę do sedna. Chciałem wycisnąć z Trio3D/2X 1000pkt w 3Dmark99 Cheesy lub dotrzeć do granicy. W tym celu pyknąłem trzy nowe testy, jedną tabelkę dodałem z poprzednich do porównania, górne liczby oznaczają taktowanie ramu a dolne fsb i w tych procek osiągał 1575 MHz. Myślę że karta nie skaluje się aż tak wysoko (chociaż kto wie) więc może wyciągnie korzyści z szybszego FSB/AGP które miały odpowiednio 150/75 vs standardowe 133/66. Dodatkowo tym razem podkręciłem kartę do bajecznych 130 MHz Cheesy sypała artami ale chodziło mi o sam wynik.

Wpadliście na inne wnioski?
Jak widać z tabelek, wyższe FSB trochę wspomaga kartę, ale tylko w renderingu tekstur 8MB i większych. Podkręcanie to już bajka, 901 punktów rekord świata hehe Wink Wydaje mi się niższe timingi pamięci ram mogą mieć minimalny wpływ na wydajność karty a na pewno mniejszy niż wysokie FSB.

#45 - Neo - 2017-06-26 20:17

Nie masz dla nich litości Cheesy

Kręcenie płyty głównej naturalnie wpływa na wydajność teksturowania AGP, ale jak już zostało kiedyś powiedziane "ViRGE to nawet GDDR5 nie pomoże" Tongue

#46 - MarianX - 2017-06-26 20:35

Neo wrote on 26. Jun 2017 at 20:17:
Nie masz dla nich litości
Heehe, czego się nie robi dla punktów w 3dmarku Wink Do 1000 punktów trzeba zrobić pewnie z 140 MHz z kosmicznym FSB lub jeszcze wyżej na pamięciach. Mam filmik z podkręcania ale ten jest bardzo zagadkowy, zaraz zacznę upload

#47 - Callahan - 2017-06-26 21:55

Czyli jakbyś to wsadził do P4 (NIE-RETRO) to i tak nie dociągnąłby do 1k pkt?

#48 - kazeobi - 2017-06-26 22:25

Callahan wrote on 26. Jun 2017 at 21:55:
Czyli jakbyś to wsadził do P4 (NIE-RETRO) to i tak nie dociągnąłby do 1k pkt?
Pierwsze p4 sa bardziej retro niz tualtian na ktorym to testowal Tongue

#49 - MarianX - 2017-06-26 22:29

Heheeh obstawiam że i7 i GDDR5 nie pomogą Wink Wyczaiłem tylko że z pamięciami SGRAM nie ma różnicy, ciekawe jak sytuacja wygląda gdy karta ma EDO na pokładzie. Znalazłem nawet jakieś stary wynik z 3dm99 sprzed 5 lat gdy miałem jeszcze C850 i płytę P6VXAT i rezultat jest bardzo podobny. Wyliczyłem że do 1000 punktów trzeba puścić kartę na 145 MHz Cheesy

kazeobi wrote on 26. Jun 2017 at 22:25:
Pierwsze p4 sa bardziej retro niz tualtian na ktorym to testowal Tongue
Jakoś bardziej patrzę na czas powstania socketu niż ostatniego pasującego procesora. Poza tym minąłem erę pierwszych P4, AthlonówXP itp., z socket 370 przesiadłem się od razu na AM3 Smiley

#50 - kazeobi - 2017-06-26 22:35

Może azot? Smiley

#51 - MarianX - 2017-06-26 22:45

Chip jest chłodny więc temperatura nie jest problemem. Po czym odróżnić czy podczas OC wysypuje się ram a po czym chip?

#52 - Neo - 2017-06-26 23:50

Przy tak archaicznej architekturze to chyba nie idzie dojść co się kończy pierwsze, zwłaszcza że zegary są połączone. Można przyjąć, że pamięć się skończy niewiele powyżej teoretycznego limitu wynikającego z czasu dostępu. Dla SDRAM i SGRAM to 1000/czas dostępu. Moja Riva 128 z pamięciami 10ns kończy się na 116 MHz, cokolwiek wyżej to już krzaki na pulpicie. No właśnie, po tym można z grubsza poznać - jak 2D jest OK, a w 3D artefakty, to pewnie chip, a jak pulpit krzaczy to prędzej pamięć (choć chip też może być...).

#53 - MarianX - 2017-06-27 00:22

Moi reprezentanci trio3d/2x to:
Sparkle 8MB/SG/83MHz-6ns max OC-115 przy 120 lekkie artefakty
HIS 8MB/SD/100MHz-8ns max OC 120 przy 125 lekkie artefakty
Diamond 8MB/SD/100MHz-10ns tu od razu sprawdziłem 130 i była fajna sieczka, ale coś mi świta że przy 125 było OK, nie pamiętam juz Undecided

Gdy puszczałem karty za wysoko na pulpicie nie było nic niepożądanego, dopiero 3dmark pokazywał że poleciałem za grubo. Ale pamiętam jak ok. 17 lat temu w moim pierwszym PC miałem właśnie trio3d/2x 4MB/SG/83MHz-10ns po dodaniu dosłownie kilku mhz artefakty miałem w pulpicie.

Co do zegarów mam małą teorię Smiley ale muszę jeszcze sprawdzić parę rzeczy, no i potrzeba więcej kart trio3d/2x i więcej testów. Już sam się w tym zakręciłem

#54 - MarianX - 2017-06-27 21:48

Oto krótki filmik pokazujący jak pstrip3 świruje podczas podkręcania króla virdży Smiley Po kliknięciu zastosuj pokazuje jedne wartości a po ponownym odpaleniu programu już inne. Zagadkowe dla mnie jest też to że zawsze po OC taktowanie chipa początkowo wynosi 77 MHz ale to jakiś kit. Obstawiam wartości 66 Mhz dla chipa gdy ram wynosi 83 Mhz oraz 80 Mhz dla 100 Mhz ram. Podobnie jak dla zwykłych Trio3D 83/100 oraz 83/110 w przypadku herculesa. Co myślicie?

<brak linka>

#55 - Callahan - 2017-06-27 22:38

Fakt, ale to może różne wersje powerstripa sprawdź.

#56 - MarianX - 2017-06-27 22:43

Pstrip2 pokazuje tylko taktowanie ram, pstrip3 tak jak na filmik- jak chce Smiley Identycznie jest w przypadku Trio3D, pstrip2 tylko ram ale poprawnie, pstrip3 dla st300 i herculesa zawsze chip jest 83 ram odpowiednio 100 i 110 mhz

EDIT:
niezależnie jakie ustawienie w pstrip3 dla trio3d/2x wybiorę po oc wynik jest ten sam. Na przykład 77/100 a 90/100 w 3dm99 nie ma różnicy w żadnym teście więc patrzę ile ram wyciąga. Myślę że karta ma dzielnik 4/5 ale program czasem świruje i wymyśla sobie coś innego

#57 - MarianX - 2017-12-01 18:23

Strzała

Tym razem odpaliłem Virge VX w postaci karty ELSA winner 2000 avi/3D Smiley Karta ma 4 MB VRAM, pamięci latają domyślnie na 50 MHz. Udało mi się je podkręcić do 67 MHz czyli całkiem nieźle jak na tą kartę ale w każdej wersji pstrip kończył się suwak Smiley Wiem już jak zwiększyć zakres więc "niedługo" dorzucę więcej testów z OC, screeny z gier i może testy na sterach fast3D Smiley Na dziś tylko obrazki z 3dm99 oraz tabelki z testów. Część wypadła słabiej a część lepiej, porównuję wyniki virge@65 mhz i vx@67mhz. Liczę że podpowiecie dlaczego tak a nie inaczej Smiley

Tym razem konfiguracja testowa uległa zmianie:
QDI 10T
P3-650
512 mb ram @133
Dx7 bez service pack i driverów via 4in1 Smiley

#58 - konku - 2017-12-01 21:25

Różnica w testach na niekorzyść 67MHz na poziomie błędu statystycznego. Pewnie raczej wynika z technologii testu i architektury układu a nie taktowania.

#59 - Neo - 2017-12-01 22:33

Ooo nowy ViRGE Cheesy 3D Mark nie jest zbyt miarodajny dla tych bestii. Ale jak odpalisz Tomba w S3D, to powinieneś zaobserwować liniowy przyrost wydajności przy OC. No i 640x480 to też dla tych pierwszych za wysoki pułap Wink

Edit:
Sorry, głodny byłem, nie wszystko co zostało napisane zostało przemyślane Tongue W 3D Marku też jest przyrost mniej-więcej liniowy, jednak te wyniki nie są tak ekscytujące Wink Chociaż imponujące jest jak dobrze to potrafi wyrenderować test Game 2.

#60 - MarianX - 2017-12-01 22:39

Wychodzi mniej więcej pół na pół, raz virge325 a raz VX wychodzi na prowadzenie. Fillrate wypada całkiem dobrze w porównaniu do DX@45.

Zapomniałem dopisać że w game2 karta w rzeczywistości wyciąga ok 1kl/5s Grin

#61 - Neo - 2017-12-01 22:41

Ale nie poddaje się, tekstury ciągle są Grin I w dodatku tam, gdzie powinny Cheesy

#62 - MarianX - 2017-12-01 22:48

W coś delikatnie pograłem i powiem że VX jest tak samo kompatybilny jak virge325 i tak samo lubi OC Smiley Zastanawiam się jeszcze czy dla spokojności nie sprawdzić kart jednocześnie na tym samym sprzęcie

#63 - Neo - 2017-12-01 23:16

Bez przesady, musiał byś zejść poniżej Socket 7, żeby Virdża CPU zaczął ograniczać Tongue

#64 - MarianX - 2017-12-10 19:19

@Neo
Bardziej mi chodziło o to że zmiana platformy i inne sterowniki oraz brak tych od VIA mogła wpłynąć na wyniki. Liczyłem że VX będzie wyraźnie choć minimalnie szybszy zegar w zegar od pierwszego virge. Ale wstrzymam się z testami bo znalazłem fajny egzemplarz do porównania w tym temacie Wink Grin

Tymczasem dorzucę jeszcze parę słów o VirgeVX. Niestety, spełniły się moje obawy a konkretnie OC skończyło się zaraz za tymi 67 mhz Undecided Na podkręconej karcie zainstalowałem ponownie Pstrip i mogłem lecieć dalej ale dotarłem tylko do 73mhz, jeden więcej i zawieszka. Karta jest całkiem kompatybilna z grami, podkręcona na maxa jest trochę za wolna do gta2, w evolva po obnizeniu detali można giercować i co mnie zdziwiło AvP chodził całkiem szybko Smiley Tym razem z ciekawości odpaliłem flying heroes, wygląda nieźle i chodzi w okolicach 10fps bez obniżania detali Grin

#65 - Neo - 2017-12-10 20:50

A ten AvP to jest win czy pod DOSa? I jakiego to CPU oficjalnie wymaga?

#66 - MarianX - 2017-12-10 20:52

Aliens vs Predator jest pod winde. Wymaga min. P200MMX, 32Ram i dopalacz ale zalecane to P2-400 i 128Ram Smiley

#67 - Neo - 2017-12-10 20:59

Acha, to nie... Patrzę tak co bym mógł jeszcze na Socket 3 wrzucić dla DXa Smiley Dzisiaj obczaiłem w Tomb Raiderze moment, gdzie CPU ogranicza ViRGE'a - za dużo geometrii dla słabego FPU i nawet w 320x200 jest poniżej 5 fps Grin

#68 - MarianX - 2017-12-10 21:15

Socket 3 czyli dos? Pod windowsem jest fajnie bo odpala prawie każda gierka tylko różnie działają ale ogólnie pomaga ostre OC i obniżenie detali, każda gierka śmiga Grin O dosie wiem bardzo mało Tongue

#69 - Neo - 2017-12-10 21:37

Mam na nim DOSa i Win 3.11. 95/98 też pociągnie (jak się zarejestrowałem na forum to właśnie z tego na 98SE i 64MB RAMu). Ale nie chcę tam 95 wrzucać.

#70 - MarianX - 2017-12-10 21:43

Pod dosem pewnie większość gierek S3D będzie śmigać jak ta lala, pod windą pewnie będzie podobnie z gierkami D3D Tongue ale OC musi być Grin

#71 - MarianX - 2017-12-13 21:11

Robię zapowiedź zapowiedzi testów, ponieważ wczoraj dzięki rozległym koneksjom na forum, setce wysłanych wiadomości oraz garści dolarów udało mi się zdobyć ostatniego brakującego Virge do testów. Teraz cała familija będzie w komplecie. Zgadniecie o jakiego członka rodziny chodzi? Smiley

#72 - konku - 2017-12-13 21:14

Czyżby MX? Wink

#73 - Callahan - 2017-12-13 21:14

VX? :Smiley

#74 - Neo - 2017-12-13 21:20

VX już był, więc musi to być MX. Co to za bestia właściwie?

#75 - MarianX - 2017-12-13 21:30

konku wrote on 13. Dec 2017 at 21:14:
Czyżby MX? Wink
Trafiony zatopiony Cool Już nie mogę się doczekać a Rusek płakał jak sprzedawał Tongue

Z tego co wiem lub wydaje mi się jest to taki mobilny GX/2 lub coś w tym stylu z delikatnie obniżonymi zegarami ale za to z dużo nowszymi sterownikami więc liczę na lepszą kompatybilność z gierkami D3D, wydajnościowo jest pomiędzy GX a GX/2. Praktycznie cala wiedza o tej karcie jest na stronie Putasa ale mam nadzieję że uda mi się coś odkryć.

Nie wiem kiedy będę miał ją w rękach bo karta wędruje do Batyry więc ostateczny termin to nasz zlot w Chełmie ale może wymyślimy coś wcześniej, zależy ile czasu lecą przesyłki z Rosji.

@Batyra
Jeszcze raz fenks Grin

#76 - MarianX - 2017-12-19 17:25

Miło mi ogłosić że Trio3D/2X z pamięciami EDO jest w drodze do mnie Grin Grin

#77 - Batyra - 2017-12-19 17:31

MarianX wrote on 13. Dec 2017 at 21:30:
@Batyra
Jeszcze raz fenks


Żaden problem - zawsze do usług Grin

#78 - MarianX - 2017-12-19 17:44

I takim sposobem całą familiję Virdży będę miał w komplecie Smiley Do ogarnięcia zostanie tylko pare sztuk ale tylko jako ciekawostki ale to kiedyś przy okazji. Jestem przygotowany do świąt więc robię teścik piątek/sobota jeśli karta dotrze Smiley Chyba że jakieś melo wyskoczy Tongue

#79 - Batyra - 2017-12-19 17:49

Jeszcze trio3d2x na pci... i jakiś virge na niebieskim PCB... na czerwonym mam jednego w obserwowanych na ebay...

pisz czego jeszccze szukasz to bedę miał "na oku"

#80 - MarianX - 2017-12-19 17:59

O tak Smiley Brakuje mi Trio3D/2X 8MB PCI, Virge GX/2 4MB PCI, Virge GX 4MB (bo mam tylko 2MB). Takiego na czerwonym PCB widziałem ale to jakieś Trio64 więc odpada. I chyba tyle Smiley

#81 - MarianX - 2017-12-21 20:23

Z przyjemnością oznajmiam że mam już trio3D/2x z edo w dłoni. PCB ładnie się błyszczy, chip w wersji 86c362 więc teraz pozostaje mi zdobyć taki sam ale z lepszą pamięcią do porównań. Sprawdzę jutro w piwnicy czy nie mam jakiegoś zasilacza ale w razie W mogę wykręcić go z mojej rakiety Smiley Trzymajcie kciuki bo nie wiem czy karta jest sprawna

#82 - VooDooMan - 2017-12-22 09:12

Masz może zdjęcie tego MX'a? Smiley

#83 - MarianX - 2017-12-22 14:28

Tak, oto fotki sprzedawcy Smiley

#84 - VooDooMan - 2017-12-22 22:06

hehe tak myślałem że o ten model chodzi Cheesy

Wiedziałeś, że te karty występowały też z wyjście DFP? Wink

#85 - MarianX - 2017-12-28 21:25

Sorki, zapomniało mi się odpisać Smiley
Widziałem tylko savageMX z DFP, ale Virge nie. Nawet nie przyszło mi do głowy że mogą być wyposażone w takie nowoczesne bajery Wink

Skończyłem testy Trio3D/2X z EDO, jaja na maxa wyszły Wink Wrzucam fotę głównego bohatera i biorę się za sklejanie tego:]

#86 - MarianX - 2017-12-29 18:15

Strzałka Smiley

Dziś parę słów o prawdziwej perełce czyli o jegomościu ze zdjęcia post wyżej Smiley Karta wyposażona jest w 4MB pamięci tykającej ze śmiesznym zegarem 66 MHz Smiley Co ciekawe karta bazuje na wersji chipa 86c362, myślę że jest on ograniczony do 4MB ram i chyba nie ma modeli z pamięcią SD. Nie udało mi się uruchomić teksturowania z pamięci systemowej chociaż programy twierdziły że wszystko gra. Chip 362 jest chyba trochę starszy od 368 ale poza tymi małymi różnicami to nadal stary dobry virge tylko tym razem bardziej podobny do pierwowzoru Smiley

Wyniki OC były trochę zaskakujące ponieważ spodziewałem się innych zegarów karty i liczyłem na ostre podkręcanie pamięci Wink Karta stanęła już na 90 MHz, wszystko wyżej natychmiast powodowało artefakty na ekranie a nie jak w przypadku zwykłych virge dopiero po odpaleniu 3dm99. Kartę kręciłem stopniowo by można było porównać wyniki bezpośrednio z innymi kartami. Nie wydaje się Wam dziwne że ostatnie tabelki dla 83MHz zamiast rosnąć spadły?

Mało mogę powiedzieć o grach, na standardowych zegarach GTA2 chodzi całkiem dobrze, rollcage o niebo lepiej niż na VX ale i tak do kitu Wink Flying heroes tylko trochę lepiej i minimalnie szybciej.

#87 - MarianX - 2017-12-29 18:46

Celowo nie piszę o porównaniu wyników z innymi kartami które miały swoje 5 minut w tym temacie bo chciałbym dorzucić tylko dla smaku testy z tym samym chipem ale nowocześniejsza pamięcią oraz nadal czekam na VirgeMX Smiley Chociaż mi już nasunęła się mała teoria odnośnie zegarów tej rodzinny Smiley

#88 - MarianX - 2018-02-04 19:51

Witajcie Smiley

Po długich bojach i Waszej pomocy miałem w końcu przyjemność sprawdzić w akcji najrzadszego przedstawiciela rodziny akceleratorów Virge czyli MX Smiley Pokładałem w nim spore nadzieje a to ze względu na względnie nowy sterownik na którym można odpalić pierwszego Unreala, ale miałem jakąś wczesną wersję ze wsparciem tylko dla 3dfx i powervr więc następnym razem:Smiley Jak widać po screenach karta wyposażona jest w standardowe 4MB pamięci pracującej z zawrotnym zegarem 83MHz i tu uwaga, ramy są 6ns co oznacza dla nich brak limitu OC Grin

Tabelki 3Dmark99 pokazują jakieś niestworzone rzeczy typu fillrate z multiteksturowaniem na poziomie Savage3D oraz rendering 32MB tekstur szybszy niż w przypadku Savage4 chociaż ten faktycznie jest szybki ale chyba nie wygląda tak jak powinien, załączam screen w linku. Pewnie chodzi o brak filtrowania trilinearnego i bilinearnego z mip-mapingiem bo często zamiast rozmytych tekstur widać piękne kwadraty w stylu mystique Smiley Można porównać tabelki z pierwszym Virge bo nawet on robił to lepiej ale nie wiem dlaczego tak jest. 3Dmark twierdzi że nie ma tych filtrów ale w grach chyba są bo nie ma już kwadratów Tongue Mimo wszystko czuję lekkie przyspieszenie w grach np AvP

Przejdźmy do gier. W shogo tekstury z budynków wyświetlane są np na drodze, ogólnie większość planszy pokryta jest tym samym aż do zwisu Smiley Half-life dla odmiany nie ma tekstur Tongue i po problemie można powiedzieć. Redline Racer działa bardzo szybko ale widoczne są anomalie, podobnie jest w Evolva ale tu prędkość jest podobna jak na innych kartach Virge. AvP wygląda tak samo jak na innych S3 ale działa chyba trochę szybciej. Carmageddon2 wygląda tak jak ma wyglądać ale tło w oddali to kwadraty Smiley GTA2 natomiast działa niemal płynnie, czasem czuć lekkie zwolnienia ale zapomniałem zrobić screena. Niestety parę gierek powiesiło się w menu lub zaraz po starcie np Flying Heroes, kilka nie działa ale cudów nie wymagam Smiley

Podkręcanie Grin Wariacik lubi się kręcić Wink Przy 117 MHz przechodzi całego 3Dmarka, przy 120 Mhz zwis następuje w połowie testu a przy 125 po paru sekundach wyścigu. Nie ma artefaktów na ekranie czyli pewnie tak objawia się przekręcony chip. Miałem nadzieję że 3dmark99 da mi kolejną wskazówkę do rozwikłania zakładki taktowania chipów virge i trio3D ale myślę że z Waszą pomocą wszystko się wyjaśni Smiley

Żaden sterownik pobrany z vintage3d.org nie chciał działać, ale należy edytować plik INF i zmienić wartości tak jak na screenie a wtedy będzie latać. Sprawdza się to w przypadku drivera opisanego jako Virge /MX, superuni oraz chrometal mimo wszystko nie działały ale podjąłem tylko jedną próbę Smiley

Podsumowując miałem nadzieję że karta będzie bardziej kompatybilna ale jednocześnie myślałem że będzie wolniejsza, po pobieżnych testach dla mnie to taki frankenstein ale zabawa była przednia. Wcześniej wiedziałem co odpali a co nie a tu ryzyk fizyk czasem z dodatkiem kwadratów Smiley Karta bardzo fajna i nieprzewidywalna.

Link do skromnej galerii:
<brak linka>

Serdeczne dzięki dla:
Batyry za pomoc w zdobyciu tej karty
Konku i Callahana za pomoc w ogarnięciu sterowników

#89 - MarianX - 2018-02-04 20:08

Bardzo się cieszę że z Waszą pomocą udało mi się dopiąć całą serię do końca Smiley Po tych pobieżnych testach nadejdzie czas na takie z prawdziwego zdarzenia.

Póki co będę rozgryzał jakie są autentyczne taktowania chipów kart S3 bo te powszechnie znane chybaunderline rozmijają się z prawdą. Liczę na dyskusję, wytknięcie błędów oraz sugestie co dalej mogę zrobić w tym temacie.

Pozdro 600 Grin

#90 - Batyra - 2018-02-04 20:08

Kawał dobrej roboty! Fajna recenzja!

#91 - Callahan - 2018-02-04 20:20

Czyli dalej tak naprawdę nie wszedł żaden sterownik poprawnie?
Ten MX to jest czip mobilny, z laptopa, no nie?

#92 - MarianX - 2018-02-04 20:39

Po edycji wszedł tylko sterownik opisany jako Virge /MX ze strony Putasa. Pozostałe mimo moich starań nie chciały współpracować. Wydaje mi się że to te same drivery ale może trzeba przy nich trochę więcej pokombinować. Ten MX to 86c260 ale są jeszcze 240, 262, 280 i chyba coś jeszcze.

Pierwotnie był to chip mobilny z zintegrowanym DRAMem ale z czasem otrzymał AGP podobnie jak SavageMX. 86c280 to MX+, Putas twierdzi że sterownik pasuje też do 86c260 ale ja musiałem parę rzeczy pozmieniać. Ten driver od toshiby też nie załapał

#93 - MarianX - 2018-02-04 21:02

Od razu dopiszę póki pamiętam.

Szybkość vs jakość. Myślę że w kartach Virge i następcach ważniejsza jest szybkość. Można poświęcić parę efektów i pograć w więcej tytułów niż mieć piękną ale niegrywalną grę. Zapomniałem dodać wyniki z gry Viper Racing która ma wbudowany bardzo fajny benchmark, wyniki wyglądają następująco.

11, 2 FPS - wszystko standardowo (pomiędzy średnio a max) wraz z filtrowaniem bilinearnym, detale na maxa
17, 1 FPS - tak samo jak wyżej ale bez filtrowania bilinearnego, detale na maxa
27 FPS - wszystko na minimum, detale na maxa
28, 5 FPS - wszystko wraz z detalami na minimum

#94 - VooDooMan - 2018-02-04 23:09

Super! Aż się napaliłem żeby sobie taką sprawić po przeczytaniu twoich postów Wink

Rozumiem, że testowałeś to na Tulatinie 1400 MHz jak resztę kart?

Planujesz zrobić porównanie wyników wszystkich kart na jednym wykresie?

#95 - MarianX - 2018-02-05 16:50

Tual przeszedł na zasłużoną emeryturę bo już nie chciałem go katować Smiley Teraz latam na P3-650, VX też testowałem na tym procku. Prawdziwe testy będą ale to plan do realizacji w trochę odleglejszej przyszłości. Teraz tylko trochę się bawiłem Grin Ale zanim zacznę zastanawiać się na jakich grach testować, których driverów używać itp muszę zdobyć brakujące warianty kart by mieć lepsze porównanie.

Konkretnie brakuje mi tych kart:
Virge GX 4MB
Virge GX/2 4MB PCI
Trio3D PCI
Trio3D/2X 86c362 4MB/SG
Trio3D/2X 86c368 4MB/SD
Trio3D/2X 86c368 8MB/PCI

#96 - sajmon - 2018-02-05 16:52

Brakuje ci jeszcze mojego virge'a, ultra przeźroczysty biały gołąb

#97 - MarianX - 2018-02-05 17:35

Wstydzę się nawet pomarzyć o takim wariaciku Smiley

#98 - pawlak - 2018-02-07 15:38

<brak linka>

A mógł byś pomóc mi zidentyfikować to dziwactwo? Smiley
Na opis nie patrz bo jest zły;p

#99 - Kosiara - 2018-02-07 16:07

Widzę ze cena spadła z 100zł

#100 - pawlak - 2018-02-07 16:35

Cena to nic innego jak widzimisię;p

#101 - MarianX - 2018-02-07 18:18

To jest Virge 325 Smiley a dokładniej taki:
<brak linka>

#102 - MarianX - 2018-08-05 16:22

Wrzucam malutki teścik VirgeGX z dodatkowym modułem ram, teraz Dx9 i szadery nie są straszne Grin Teraz jako 4-megowy monster karta jakby... zwolniła?! Cheesy Nie wiem czy dobrze patrzę ale spadła prędkość renderowania tekstur Smiley Reszta specjalnie się nie ruszyła. Można porównać z wynikami karty z 2MB pamięci parę stron wcześniej. Wcześniej test robiłem na tualu 1.4 a teraz był to celeron-s 1.0 ale chyba nie o procek tu chodzi Smiley

#103 - Neo - 2018-08-05 22:28

Ale z tego co pamiętam, to one ostro oszukiwały w tych testach renderowania tekstur Tongue Jest wolniej, bo mniej brakujących kafelek i układ ma więcej roboty Grin

#104 - MarianX - 2018-08-05 22:50

Nie pamiętam czy GX lub DX miały brakujące kafelki, Trio3D na bank miał Grin Mam system zabity dziesiątkami sterów ale mimo to wyniki były zawsze miarodajne. Do grudnia może zrobię ponownie wszystkie testy Wink

#105 - Neo - 2018-08-05 23:57

Masochista Grin

#106 - MarianX - 2018-08-06 16:59

Ciekawią mnie zegary Virdży Smiley Drążę ten temat bo wydaje mi się że sprawa ma się inaczej niż mÛwią internety i programy diagnostyczne. Jestem już o krok od przełomowego odkrycia potrzebuję tylko wincyj kart i jeszcze wincyj testuff Cheesy

#107 - Neo - 2018-08-06 20:04

Podziwiamy Twoją determinację Wink A zrobisz jakieś testy w S3D? Na przykład ile Tomb 1 wyciąga w jakimś konkretnym miejscu. Żebym wiedział, czy warto upgrade'ować DXa w sprzęcie Socket 3 Cheesy

#108 - MarianX - 2018-08-06 22:04

Dzięki Smiley Zgromadziłem sporo gier pod S3D ale specjalnie nie tykałem tematu by zbyt wcześnie nie kończyć dobrej zabawy Cheesy

#109 - Neo - 2018-09-08 12:53

MarianX, wyprzedziłem Cię Tongue

PRAKTYCZNE testy ViRGE DX:
<brak linka> - Direct3D, kręcone dzisiaj
<brak linka> - S3D, moje stare wideo, chyba w tym temacie nie wrzucałem

#110 - MarianX - 2018-09-10 10:21

Jestem dopiero za pÛłmetkiem zbierania kart do testÛw Smiley Sprawdziłem tego Trio3D/2x z chipem 86c362 i wydaje mi się że jest inaczej taktowany niż wersje 86c368. Chciałbym by ostatecznie wyglądało to mniej więcej tak:

86c362 4MB/SG vs 86c368 4MB/SG i dodatkowo do kompletu 86c362 4MB/EDO i 86c368 4MB/SD i wersja z 32-bitową pamięcią plus karty z 8 MB pamięci. Wszystko będzie sprawdzone z teksturowaniem AGP i bez niego. Na dobrą sprawę brakuje mi tylko dwÛch wersji i będę mÛgł instalować windowsa Cheesy

#111 - Neo - 2018-09-10 14:10

Wersje z 32-bitową pamięcią bym sobie darował, chyba że w porÛwnaniu z ViRGE 325 Tongue

#112 - MarianX - 2018-09-10 14:24

To tylko tak dla hecy i z ciekawości czy bedzie dużo słabiej niż w wersji z EDO Smiley Ale testu łeb w łeb chyba nie da się zrobić. Najchętniej porÛwnałbym wszystko ze wszystkim i byłby święty spokÛj Wink

#113 - WhitemanFX - 2018-12-10 10:46

Rozpykałes temat Cheesy Dopiero dziś przeczytałem od A do Z. Dobra robota.

Jakie sterwoniki ładowales - oryginalne czy jakies przerabiane?

#114 - MarianX - 2018-12-10 10:54

Virge3D (86c325) sprawdzałem na zwykłych sterach i FastD3D
Virge/DX/GX/GX2 tylko na fast3D
Virge MX - tu miałem problem z zainstalowaniem oryginalnych sterów więc musiałem trochę je przerobić by działały Cheesy Mam jeszcze jedną paczkę sterów do sprawdzenia na kiedyś Smiley
Trio3D i 2X to chyba ostatnie stery od S3

#115 - WhitemanFX - 2018-12-10 11:01

moga byc z tej strony?

<brak linka>

Virge "fast d3d"

#116 - MarianX - 2018-12-10 11:06

Jasne Smiley Będzie działać z każdym Virge (może poza MX, chyba nie sprawdzałem)