3dfx.pl :: retro computers :: elektronika :: Poprawka jakości obrazu S3 Virge.

Tresci wiadomosci nie byly edytowane. Strona zostala wygenerowana maszynowo.

#0 - zyga64 - 2020-02-28 18:54

Modyfikacja powinna generalnie pomóc dla wszystkich kart dla których zastosowano filtr dolnoprzepustowy (dławik+kondensator) na liniach RGB.
Dławik należy zewrzeć (ja wylutowałem i zwarłem kropelką cyny), natomiast kondensator należy usunąć. Oczywiście robimy to dla wszystkich 3 linii: R, G, B

Posiłkowałem się tym opisem: <brak linka> <- należy kliknąć w Opisy a następnie Rozmyty obraz na kartach ViewTOP BP-ETx

oraz tym wątkiem <brak linka>

Rezultat jest warty przeróbki. Wcześniej zmuszony byłem używać pulpitu w rozdzielczości 800x600 (w wyższych rozdzielczościach obraz był rozmyty). W tej chwili spokojnie ustawiłem 1280x1024x16bit (rozdzielczość natywna monitora).

Elementy usuwałem za pomocą "gorących szczypiec" ZD-409. Jak widać udało mi się dotknąć złącza VGA w jednym miejscu...
Elektrolity wymieniłem przy okazji, bo wylutowałem je żeby dostać się do elementów SMD i nie chciałem wlutowywać ich spowrotem.

#1 - HanJammer - 2020-02-29 13:55

Przy takich modyfikacjach usuwamy 'grube' części, które wchodzą w drogę (złącze VGA, kondensator), wszelkie podstawki, dopiero wtedy modzimy i instalujemy wszystko ponownie. Taki tip na przyszłość Smiley

#2 - zyga64 - 2020-02-29 15:27

Ano. Ale wylutowanie złącza VGA to też trochę zabawy. Koniec końców nie wygląda to tak tragicznie (chwila nieuwagi) Smiley

#3 - MarianX - 2020-02-29 15:43

Mam nawet DXa na identycznym PCB Grin Widać jak na dłoni co trzeba zrobić. Nawet na nowszych Trio3D/2X 800x600 jest OK ale 1024 obraz traci na ostrości. Jak rozpoznać karty które można tak przerobić?

#4 - zyga64 - 2020-02-29 15:52

Praktycznie wszystkie S3 z tego okresu. Niektóre karty mają dławiki SMT tak jak tutaj a inne mają przewlekane (widać wyraźnie ferrytowe "walce"). Ale metodologia jest ta sama. Kondesator który trzeba usunąć to ten który łączy dławik z masą.

#5 - sajmon - 2020-02-29 18:06

Ciekawe czemu firma odrazu tak nie zrobiła, przecież powinni wiedziec skoro projektowali taką karte

#6 - zyga64 - 2020-02-29 19:45

<brak linka> gościu sobie gdyba.

Quote:
I believe they put the filters there for better compatibility with older LCD monitors that barely worked anyway, and to reduce the risk of ringing in cheap VGA cables.

#7 - KGB - 2020-02-29 19:54

o funkcji tych filtrow pewnie zaczniemy sie domyslac przy trzecim monitorze, bo dwa wczesniejsze padna Tongue
chociaz mam nadzieje, ze jednak tak nie bedzie, bo troche mnie naszla ochota na stuningowanie VirgeDX (chyba tego, ktorego mam od poczatku, niech dzieli ze mna sukcesy i porazki:Smiley)
bo Trio z 2mb pamieci to raczej nie ma sensu ruszac, skoro to pomaga powyzej 800x600

#8 - HanJammer - 2020-02-29 20:11

Wg mnie są tam po to żeby sygnał na liniach R G i B nie był za mocny - po prostu wstępne stłumienie sygnału + kondensator filtrujący aby zmniejszyć przesłuchy na tanich kablach VGA gdzie każdy przewód nie jest osobno ekranowany.

#9 - zyga64 - 2020-02-29 20:22

Widać poprawę we wszystkich rozdzielczościach. Nawet w trybie tekstowym. Fakt że w grach dosowych 320x200 nie ma to aż takiego znaczenia. Ale dla windows jak najbardziej warto.

#10 - zyga64 - 2020-02-29 20:24

HanJammer wrote on 29. Feb 2020 at 20:11:
Wg mnie są tam po to żeby sygnał na liniach R G i B nie był za mocny - po prostu wstępne stłumienie sygnału + kondensator filtrujący aby zmniejszyć przesłuchy na tanich kablach VGA gdzie każdy przewód nie jest osobno ekranowany.

Coś w tym musi być. W czasach CRT reguła była - gruby kabel VGA = dobry kabel. Obecnie, na monitorach LCD lepsze rezultaty widać na nowych, cienkich kablach.

Gruby - każdy przewód osobno ekranowany.,