3dfx.pl :: retro computers :: hardware pc :: Podkręcanie Retro GPU

Tresci wiadomosci nie byly edytowane. Strona zostala wygenerowana maszynowo.

#0 - Neo - 2016-10-22 21:22

Witam, nazywam się Bartłomiej i jestem nałogowym overclockerem.

Muszę Wam coś wyznać... Od kiedy dostałem tą kartę, przez rok się powstrzymywałem. Na 486 to przecież nie miało sensu, poza tym w 3D się wysypywał ze względu na stare PCI. Ale teraz już prawie 2 miesiące mam Socket 7... Z Pentium 166 na pokładzie jeszcze wytrzymałem - za duży overhead drivera. Ale na K6-III... A ostrzejsze niż na Voodoo 2 tekstury i bardziej adekwatna gamma w Q2 są bardzo nęcące... W 640x480 chodził gładko, ale w 800x600 to już tak średnio. Gdyby jeszcze tylko kilka fpsów...

Zrobiłem to. Dzisiaj. Podkręciłem Rivę 128...

Konfiguracja
Asus VX97 (i430VX)
FSB 75 MHz
AMD K6-III 450 MHz (256kB L2 full speed)
96 MB EDO 60ns - timingi ustawione ręcznie na najbardziej agresywne jak się da - 64MB cachowane w 512kB L3 na płycie
miroMagic Premium Riva 128 PCI 4 MB SGRAM

Quake 2 z patchem 3D Now!

Wyniki
Quake 2 timedemo demo1.dm2
Stock 100/100 - 28 fps
OC 116/116 - 31 fps

Oryginalnie chip był goły, ale jeszcze na 5x86 mi się przegrzewał nawet na pulpicie, więc przykleiłem radiator z 486. Jako że gniazdka do podłączenia wentylatora nie było, musiałem sobie znaleźć 5V gdzieś indziej na karcie - wygodnie było na kilku pinach headera od ch** wie czego Wink Taktowanie 116 to max, jeden MHz więcej i momentalnie zaczynają się artefakty.

#1 - Callahan - 2016-10-22 21:39

I to mi się podoba Cool 28fps vs. 31 fps i już się gra elegancko Grin choć glQuake i przy 20 idzie nieźle.
Nie to co dzisiaj, porównują w grach 279fps vs 281 fps Cheesy

#2 - MarianX - 2016-10-22 22:02

Kiedyś podkręciłem mojego Trio3D/2x z chyba 100MHz na 115 i było git powyżej pokazywał lekkie artefakty ale nie przeszkadzało mi to i wycisnąłem z niego 120 MHz, więcej nie sprawdzałem bo skok wydajności mógłby mnie zszokować Tongue Nie przykleiłem nawet radiatora ale myślę że mógłbym wykrzesać więcej z tego potwora Cheesy

Riva 128 ma zsynchronizowane zegary? Odczuwasz różnicę w grze przed i po OC?

#3 - Neo - 2016-10-22 22:27

Tak, idą synchronicznie. W grze jeszcze nie testowałem, bo udało mi się żonę namówić na partyjkę Settlersów 2 Cheesy Ale niedługo sprawdzę, bo się już obraziła Tongue Za dobrą obronę zbudowałem Tongue

#4 - Callahan - 2016-10-22 22:29

Neo wrote on 22. Oct 2016 at 22:27:
udało mi się żonę namówić na partyjkę Settlersów 2 Cheesy Ale niedługo sprawdzę, bo się już obraziła Tongue Za dobrą obronę zbudowałem Tongue
Smiley

#5 - MarianX - 2016-10-22 22:50

Heheh nic dodać nic ująć Wink Moja obrona zawsze pada przed żoną Tongue

#6 - Neo - 2016-10-23 23:32

MarianX wrote on 22. Oct 2016 at 22:02:
Odczuwasz różnicę w grze przed i po OC?
Potwierdzam. 16% overclock pozwala na komfortową grę w 800x600 - dokładnie o to chodziło Smiley

#7 - Neo - 2017-05-08 19:30

Pora odświeżyć temat, teraz biorę na tapetę ViRGE DX. Ale tu chciałbym spróbować poprzez modyfikację BIOSu, bo Windowsa 95 na tym sprzęcie instalować nie chcę, a na 3.11 PowerStrip chyba nie pójdzie (może ktoś słyszał o/posiada wersję działającą pod Win32s?) .

Na początek prośba do posiadaczy ViRGE'ów - jakie macie na nich pamięci i fabryczne taktowania? Mój DX ma kości 60ns, więc cudów się po nim nie spodziewam.

Do programistów niskopoziomowych - da radę rozkminić w którym miejscu w BIOSie karty są ustawiane taktowania i timingi? Choćby przez porównanie różnic między BIOSami kart na tym samym chipie z innymi fabrycznymi taktowaniami?

#8 - Batyra - 2017-05-08 19:55

Ja mam coś takiego...

#9 - Neo - 2017-05-08 20:04

28ns - ale to jest GX, więc nieco wyższa liga Wink

A ja się machnąłem, mam jednak 50ns, więc nie jest tak źle Smiley Teoretycznie zatem powinien chodzić na 50 MHz.

#10 - Tux - 2017-05-08 20:42

Neo wrote on 08. May 2017 at 19:30:
Do programistów niskopoziomowych - da radę rozkminić w którym miejscu w BIOSie karty są ustawiane taktowania i timingi? Choćby przez porównanie różnic między BIOSami kart na tym samym chipie z innymi fabrycznymi taktowaniami?

Tak, robiąc disasm ROMu i szukając odpowiednich fragmentów kodu zawierających np. odwoływanie się do określonych rejestrów układu. Niby proste, ale wbrew pozorom nie aż tak bardzo jakby się wydawało. Aczkolwiek bezproblemowe do zrobienia, tak samo można fajne narzędzie napisać do OC z poziomu DOSa, chyba że już takie istnieje. Wink

#11 - Callahan - 2017-05-08 20:44

Neo wrote on 08. May 2017 at 20:04:
mam jednak 50ns, więc nie jest tak źle Smiley Teoretycznie zatem powinien chodzić na 50 MHz.

Spokojnie 75MHz

#12 - Neo - 2017-05-08 20:49

Tux wrote on 08. May 2017 at 20:42:
tak samo można fajne narzędzie napisać do OC z poziomu DOSa
A to by było bardzo bardzo użyteczne. Domyślam się, że "wystarczy zapisać wartość do odpowiedniego rejestru" w wielkim skrócie? Mam programik S3ID, który wyświetla jakieś "specific registers". A masz może jakieś narzędzie do zrzucenia ROMu bez wyciągania chipa? Bo jak szukam to wyskakują same nowsze do nvidii i ati...

#13 - Tux - 2017-05-08 20:55

Narzędzie nie, ale w x86 wystarczy zrzucić region w zakresie 0x000C0000 - 0x000C7FFF. Jeżeli takiego toolsa nie ma, mogę go szybko napisać w ASM.

Jeżeli chodzi o OC to nie jest do końca samo "zapisanie wartości", jest to nieco bardziej złożone aczkolwiek nadal prymitywne.

#14 - Neo - 2017-05-08 20:58

Byłbym bardzo wdzięczny. Może źle szukam, ale znaleźć nie mogę.

#15 - Tux - 2017-05-08 23:26

Mam mało wolnego czasu, ale napisałem proste narzędzie wykonujące zrzut BIOSu układu graficznego. Na ASM nie było czasu, więc szybko klepnąłem to w C z wykorzystaniem DJGPP.

Plik w załączniku, uruchamiasz to pod DOSem (wtedy musisz mieć zarówno vbios.exe jak i cwsdpmi.exe w tym samym folderze) lub pod Windowsem (nawet nowymi bazującymi na NT, ale tylko 32-bit) wtedy już bez wymogu posiadania cwsdpmi.exe.

Użycie to uruchomienie programu "vbios.exe" bez parametrów wtedy domyślnie zrzuci Video ROM o rozmiarze 32KB do pliku "vbios.bin". Jeżeli docelowy BIOS ma większy rozmiar (max. 64KB) należy podać wartość jako parametr, dla 32KB jest to 32768 (domyślnie) natomiast dla 64KB jest to 65536. Można też oczywiście dawać wartości pośrednie, zakres 0x00001 - 0x10000.

Have fun.

#16 - MarianX - 2017-05-08 23:29

Karty za chipem DX nie różniły się niczym, poza tym że GX istniały z pamięciami EDO oraz SGRAM. DX były tylko z EDO. Najszybsze DX latały z pamięciami 72 MHz, GX zawsze jest z pamięciami 75 MHz. Z moich testów wynika że VirgeGX 2MB SG 75MHz jest minimalnie szybsz od VirgeDX 4MB EDO 75MHx, tytaj ograniczeniem jest ilość pamięci.

Mój DX z pamięciami 50/45 ns kończy OC na 55MHz. Z kolei ten z 35ns leci na 87MHz, ale tu chyba chip pada pierwszy Wink

Aida64 może zrobić zrzut funkcji Direct3D i na samym dole w nazwie biosu możesz mieć nominalne taktowanie pamięci. Poza tym także power strip także dobrze ogarnia ram. Co do taktowania chipu nie mam pojęcia czy jest on zawsze stały czy zależny od ramu. Ram w DX zawsze powinien pracować w single-cycle

#17 - Neo - 2017-05-09 07:51

@ Tux
Wielkie dzięki! Pobawię się tym wieczorem. Ściągnąłem też Soucera do disassemblingu, zobaczę czy uda mi się coś samemu wywnioskować z kodu.

@ MarianX

A jakie masz na nich domyślne taktowania? Bo ktoś w necie pisał, że miał DXa z pamięciami 60ns co domyślnie miał zaledwie 40 MHz, a to mi się wydaje przesadnie mało.

#18 - MarianX - 2017-05-09 09:28

Mam a-trenda 2MB 50ns+ 2MB 45ns, domyślnie jest 45 MHz, drugi to apac i ten wariat śmiga na 70 MHz Smiley Szybsze DXy robił chyba tylko diamond. Ta karta o której piszesz jest opisana na vintage3D i bez kitu trupiszcze na maxa Tongue

Mam porobione testy wszystkich virge które posiadam ale jakoś nie mogę zasiąść do tego. Za dużo mi wyszło Tongue

Załączam kilka wersji programu mclk, coś tam ponoć robi w dosie ale że dosa nie mam to nie wiem co dokładnie potrafi Smiley

#19 - Neo - 2017-05-09 10:30

Ooo to jest coś, czego mi trzeba! Dzięki.

#20 - Neo - 2017-05-09 20:54

@ Tux

Zrzucanie BIOSu działa, dzięki. Niestety Sourcer się odpala w jakimś trybie, którego mój monitor nie łapie, więc disasm na razie nie ogarnę.

@ MarianX

Ten MCLK jest świetny! Podał mi, że taktowanie pamięci na moim DXie to 50 MHz (Cool) i mogłem nim podkręcić do 62.64 MHz - wyżej już są artefakty. Daje to w Tombie 20% przyrost wydajności, czyli rośnie liniowo z zegarem Cheesy 10fps a 12fps w bardziej zaawansowanych scenach jest zdecydowanie odczuwalne, więc jestem wniebowzięty Grin

Misja wykonana.