#0 - forteller - 2018-02-17 19:46
Cześć,
Wiem że to prawie nowa gra, ale zapytam tutaj i tak - być może ktoś ma jakieś doświadczenia w tej dziedzinie

Jak to jest z wydajnością procesora w tej grze? W wymaganiach minimalnych tej gry podany jest Pentium III 933, a tutaj okazuje się że Pentium D podkręcony do ponad 4GHz zapewnia spadki do 28FPS podczas startu wyścigu. Poskładałem sobie zatem komputer opaty o Athlona 64 X2, podkręciłem go na ile pozwoliło chłodzenie (do 2500MHz i 210/420MHz na pamięciach) i... to samo! W tym samym miejscu jest może kilka FPS więcej, ale ogÛlnie spadki są bardzo odczuwalne.
Skąd wiem że to procesor? W pierwszym zestawie miałem znacznie mocniejszego GeForce 7800GS (w rzeczywistości 7900GT), a w drugim 6800 Ultra. Ilość klatek na sekundę w danym miejscu (podczas startu wyścigu na konkretnej mapie) jest zbliżona na obu zestawach i identyczna w rozdzielczości 640x480 noAA jak i 1600x1200 z pełnym AA (w trakcie wyścigu już rÛżnice wychodzą. Newralgiczny jest start). Sytuację ratuje wyłączenie lusterka wstecznego, obcięcie szczegÛłowości terenu, albo wyłączenie dźwięku, ale kurcze! To gra z 2004 roku, nie powinna działać źle na wysokowydajnym sprzęcie z 2005. Nie?
W czasach nowości tej gry zagrywałem się w nią na zestawie z tak anemiczną kartą graficzną, że ciężko się odnieść. Detale miałem na minimum i ledwo chodziło

#1 - barwniak - 2018-02-17 23:41
Wiesz ludzie odpalali Crysis w 4K na TITAN X SLI i nie wszędzie było 60fps w max ustawieniach gry

A gra z 2007 roku, a TITAN X z 2017

#2 - Tomek - 2018-02-17 23:46
Napisz jaki masz 3DMark2001 SE i 2003 na swojej maszynie do tej gry. OgÛlnie to raczej Core 2 Duo 3 GHz by się przydał.
#3 - Kosiara - 2018-02-18 00:36
Grałem dużo z kolegą po lanie i ładnie śmigało na full. Kolegi to był jakiś asus na nf2 Athlon XP 2800 R9600PRO ja używałem epox 8rda3i 2500 z R9500PR
Kiedyś chciałem uruchomić Stalker na i5 4670k i spalał sie strasznie.
#4 - forteller - 2018-02-18 01:49
W załączniku wyniki z 3DMarkÛw.
Nędzna kompatybilność GeForce 6800 z Windowsem 98 raczej popycha mnie w kierunku Radeona X850. Chyba pora na kolejny setup i jednak Core 2 Duo...
#5 - konku - 2018-02-18 03:03
A może coś się ładuje z dysku na początku? Jakieś wąskie gardło jest gdzieś indziej niż na linii CPU-GPU-RAM?
#6 - Tomek - 2018-02-18 07:28
forteller wrote on 18. Feb 2018 at 01:49:
W załączniku wyniki z 3DMarkÛw.
Nędzna kompatybilność GeForce 6800 z Windowsem 98 raczej popycha mnie w kierunku Radeona X850. Chyba pora na kolejny setup i jednak Core 2 Duo... Mam podobne wyniki u siebie, więc zobaczę jak działa u mnie, ale pod Windows XP.
#7 - barwniak - 2018-02-18 07:59
Taki wynik w 3dmark nie powinien dawać dropÛw w tej grze.
Warto by zaobserwować jak sugeruje @konku czy podczas startu nie pracuje dysk.
Na moje oko właśnie tak jest i z czasÛw kiedy jeszcze w to grałem tak to pamiętam.
#8 - Tomek - 2018-02-18 08:19
U mnie jest ok, odpaliłem grę demo max detail 1280x1024 na Pentium E5800 3.2@3.7GHz, Geforce 6800 GT AGP i DDR 400 CL 2-2-2-5@DDR 466 CL 2-3-3-6 512 MB, płyta Asrock 775i65G R3.0. Windows XP SP2, Drivery grafiki Forceware 81.98.
Nie mam cały czas 60 fps, ale też nie czuje by spadało poniżej 30 fps.
Poniżej są jakieś patche do tej gry, może pomogą.
<brak linka>
Jaki masz RAM i ile? Jest to coś w miarę szybkiego czy jakiś standard? Sprawdź może na innych kościach, albo dodaj RAMu.
#9 - barwniak - 2018-02-18 11:32
A co to w ogÛle jest za CPU, bo AIDA chyba się pogubiła

#10 - Tomek - 2018-02-18 11:37
Zmień na Intela, nie będziesz miał dziwnych problemÛw

#11 - forteller - 2018-02-18 11:39
Zrobiłem wykres Frapsem - jest w załącznkach

Ustawienia to pełne detale i 640x480 bez AA, a następnie 1280x1024 z AA.
Ciężko się go czyta, ponieważ nie jechałem tak samo szybko. Niemniej jednak, spadki są wyraźne i odczuwalne, nawet w rozdzielczości 1280x1024 gdzie wydaje się to chodzić mniej więcej tak samo przez cały czas.
RAMu mam 4GB w wariancie DDR500 3-4-4-8. Niestety obsadzenie wszystkich bankÛw tak pojemnymi kośćmi skutkuje tym, że kontroler pamieci w Athlonie nie do końca sobie radzi i muszę korzystać z ustawienia DDR418 2, 5-4-4-7. Szału nie ma.
SprÛbuję jeszcze z patchami i nowszymi sterownikami. PÛki co sprawdzałem 81.98 i 93.71 i na obu jest podobnie.
#12 - barwniak - 2018-02-18 11:42
Tomek wrote on 18. Feb 2018 at 11:37:
Zmień na Intela, nie będziesz miał dziwnych problemÛw
Pisał już, że prÛbował na Pentium D @ 4GHz i było to samo.
Na XP to można zainstalować MSI Afterburner i monitorować użycie RAM, GPU, CPU, HDD.
#13 - barwniak - 2018-02-18 11:46
forteller wrote on 18. Feb 2018 at 11:39:
Zrobiłem wykres Frapsem - jest w załącznkach
Ustawienia to pełne detale i 640x480 bez AA, a następnie 1280x1024 z AA. Z wykresu widać wyraźnie, że w 1280 ilość klatek wyraźnie w dÛł, czyli to GPU niewydala, lub mało pamieci VRAM.
#14 - forteller - 2018-02-18 13:41
Być może przedstawiłem zbyt drastyczny przykład. Zrobię bardziej powtarzalny przejazd z jednym okrążeniem (tam są 3), przeciwnikami na niższym poziomie trudności (aby nie wyjeżdżali przede mnie) i pokażę rozdzielczości 640x480, 1024x768 i 1280x1024 - wszystkie bez AA.
Raczej przesiądę się na Intela

Radeon X850 z Pentiumem E5700 powinny zrobić przyjemny tandem

CPU to Athlon 64 X2 4400+ podkręcony do 2, 5GHz. Dlatego AIDA52 pokazuje 5200+ (choć w sumie powinna 5300+

) .
#15 - Tomek - 2018-02-18 13:56
Zrobię wykres frapsem i porÛwnamy. Napisz mi nak to zrobić, będzie szybciej.
#16 - MarianX - 2018-02-18 14:04
Miałem dokładnie to samo z tą grą. Przy starcie wkurzające spowolnienia. Nie pamiętam jak grało się pÛźniej. Odpalałem to na PhenomII X4 3GHz + integra Radeon4200 ktÛrej wydajność to okolice GF6600 lub 6800

#17 - forteller - 2018-02-18 14:13
Zmiana poziomu trudności przeciwnikÛw podniosła framerate we wszystkich rozdzielczościach, także znÛw - ciężko to porÛwnać. Zniknął spadek do poniżej 30FPS na początku wyścigu w niższych rozdzielczościach i poznikały spadki w trakcie.
Tak czy inaczej mam wrażenie ocierające się o pewność, że wymiana platformy na Core 2 Duo rozwiąże mÛj problem. Nie spodziewałem się po prostu, że ta gra ma tak duże wymagania.
#18 - forteller - 2018-02-18 14:16
Tomek wrote on 18. Feb 2018 at 13:56:
Zrobię wykres frapsem i porÛwnamy. Napisz mi nak to zrobić, będzie szybciej. Musiałbyś mieć pełną wersję gry, ponieważ ja wyścig z wersji demo mam zablokowany.
Wykres robię w Excelu na podstawie plikÛw CSV wygenerowanych przez Fraps.
#19 - barwniak - 2018-02-18 15:08
forteller wrote on 18. Feb 2018 at 13:41:
CPU to Athlon 64 X2 4400+ podkręcony do 2, 5GHz. Dlatego AIDA52 pokazuje 5200+ (choć w sumie powinna 5300+
) .
Ale cache L2 też źle pokazuje. 4400+ ma 2MB cache.
#20 - Tomek - 2018-02-19 00:11
Odpaliłem grę demo przy 1280x1024 max detail, średnią miałem 35 klatek na sekundę. Czyli ogÛlnie słabo.
Odpaliłem też tą grę na Core i5 3.2 GHz, DDR3, Geforce GTX 650, cały czas miałem max frame rate 120 fps, ale jak raz była zadyma na drodze, to mi spadło do 80 fps. Widać jest potrzebny mocny sprzęt.
#21 - forteller - 2018-02-19 00:46
CÛż, liczę tylko na płynne 1024x768 bez AA. Zestaw z Core 2 Duo i X850 powinien sobie poradzić

barwniak - masz rację, pokazuje cache tylko jednego rdzenia.
#22 - forteller - 2019-06-08 16:20
W sumie nie napisałem nigdy, ale przesiadka na E5800 definitywnie rozwiązała problem. Na wysokim poziomie trudności podczas startu wyścigu jest spadek do 40-50FPS, ale poza tym cały czas było więcej niż 60. Taka już natura tej gry

Ciekawe też, że tak dużo zależy od poziomu trudności. Na najwyższym, wymagania wobec procesora w tej grze są zaskakująco wysokie.
#23 - m4us - 2019-06-09 03:26
jak mi wpadnie w lapska jakas nowsza grafika to pomecze na 2x p3 1K - ciekawym jak to bedzie
jak na razie odpalilem U1 na gf2

hmm underground 2 z wylaczonymi wodotryskami jest grrywalny w 800x600 na gf2 mx pci

(czasem sa jakies spadki fps ale podejrzewam ze to sprawka grafiki

#24 - XTac - 2019-06-15 01:21
NFSy sa dosc niedocenione jesli chodzi o ich "wymagania". Zarowno Underground 2 jak i Most Wanted dosc ciezko chodza na sprzetach z epoki tych gier. Nawet na HD 3850 i E5800 nie mialem 60 fps w 1600x1200 z najlepszymi ustawieniami. O ile Most Wanted chodzi w miare stabilnie, to Underground 2 wlasnie bardzo ostro muli jak tylko dym pojawia sie na ekranie.