HanJammer wrote on 03. Mar 2020 at 16:35:
GL1zdA wrote on 03. Mar 2020 at 16:16:
HanJammer wrote on 03. Mar 2020 at 16:02:
No tak, ale tryb tekstowy to już nie do końca.
Na monitorze EGA tak, ale kartę EGA powinieneś móc przestawić w tryb pracy z monitorem CGA i wtedy również odświeżanie dla trybów tekstowych powinno być takie jak generuje karta CGA:
<brak linka>
Tak, fakt. Zapomniałem o tym. Tylko pamiętaj jak tryby tekstowe na cegle wyglądają (-> rzyg).
Ja nikogo do trybu tekstowego na CGA nie chcę tu przekonywać, bardziej mnie interesuje spojrzenie na tę sytuację po ponad 30-latach, gdzie okazuje się, że większość producentów gier przyjęła założenie, że ważna jest dla nich kompatybilność z monitorami CGA. Niektórzy w 1990 nadal chcieli wersji kompatybilnej z kartą CGA. Przecież dlatego id Software zmieniło wydawcę przy Commander Keen, a gdy w 1991 wypuścili wersję CGA Commander Keen 4, która się nie sprzedała, śmierć CGA została w końcu potwierdzona.
EGA nie pomagało też, że najtańsza wersja miała 64 kB pamięci, a do 640x350 przy 16 kolorach z palety 64 wymagane było prawie 2 razy więcej. A zapewne jeszcze więcej, bo przecież sporo gier chciało "smooth scrollingu", czyli musiałeś w pamięci mieć obraz większy niż aktualnie wyświetlana rozdzielczość.
Efektywnie, do czasu upowszechnienia się VGA, Pecet był zalewany grami o naprawdę paskudnej grafice i praktycznie każda gra wydana jednocześnie na Amigę i Peceta wyglądała lepiej na Przyjaciółce.
W załączniku screen z Flight Simulatora 3.0. Mimo, że gra obsługiwała 640x350 jako opcję hi-res, to nie wyszła poza paletę CGA, tutaj akurat wyświetla z niej jednocześnie 10 kolorów, może nad jakimś miastem byłoby bardziej kolorowo, ale i tak nie wyjdziemy poza kolory CGA.