3dfx.pl :: retro computers :: software :: Robiące wrażenie gry EGA

Tresci wiadomosci nie byly edytowane. Strona zostala wygenerowana maszynowo.

#0 - GL1zdA - 2020-03-02 12:43

Przy okazji dyskusji <brak linka> HanJammer przyznał, że nie lubi wczesnego 3D. To przypomniało mi, że mi jest bardzo ciężko z czymkolwiek starszym niż VGA. Więc takie zadanie wymyśliłem: poproszę o propozycje gier z ładną grafiką lub "gładką" animacją na EGA. Gameplay olewamy. Oczywiście ze screenshotem, żebym nie musiał Googlać.

#1 - HanJammer - 2020-03-02 13:04

Pytanie na czym chcesz w nie grać. Bo jak na LCD to sensu brak. Jak na monitorze VGA to też niekoniecznie. Gry EGA wyglądają ładnie/najładniej (czy też najbardziej klimatycznie) na prawilnym monitorze EGA. To raz. Dwa to kwestia estetyki i specyficznej wrażliwości na nią (m.in. wykorzystywania przez autorów ditheringu w celu zwiększania ilości postrzeganych kolorów, a niekoniecznie porównywania na siłę do VGA Wink

Z gier uznawanych za najlepiej wyglądające - wszelkie Questy Sierry, Commander Keen, Duke Nukum, Loom, Test Drive 2...

#2 - GL1zdA - 2020-03-02 13:56

HanJammer wrote on 02. Mar 2020 at 13:04:
Pytanie na czym chcesz w nie grać. Bo jak na LCD to sensu brak. Jak na monitorze VGA to też niekoniecznie. Gry EGA wyglądają ładnie/najładniej (czy też najbardziej klimatycznie) na prawilnym monitorze EGA. To raz. Dwa to kwestia estetyki i specyficznej wrażliwości na nią (m.in. wykorzystywania przez autorów ditheringu w celu zwiększania ilości postrzeganych kolorów, a niekoniecznie porównywania na siłę do VGA Wink

Z gier uznawanych za najlepiej wyglądające - wszelkie Questy Sierry, Commander Keen, Duke Nukum, Loom, Test Drive 2...

Na przyzwoitym CRTku. Chyba, że się w nich zakocham, wtedy pomyślę o dedykowanym monitorze, ale bardzo w to wątpię. Natomiast co do estetyki, to biorąc pod uwagę ograniczenia EGA interesuje mnie z jednej strony wybór właściwej palety a z drugiej strony zastosowanie właśnie ditheringu. Tak jak patrzę na Kings Quest III, to jest on dla mnie idealnym przykładem na brzydką grę EGA: wszystkie kolory tęczy, brak ditheringu. Kings Quest IV jest trochę lepszy, ale mnie nie przekonuje. Loom chyba wygląda najlepiej, ale to nadal nie to, czego szukam. Jest gdzieś lista gier, które przedefiniowywały paletę EGA? Bo tak naprawdę to jest chyba to, czego szukam.

Commander Keen oczywiście wygrywa gładką animacją, ale graficznie, podobnie jak przy Duke Nukem, nie da się ukryć tego, że to była shareware'owa gierka z małym budżetem. W TD2 nie grałem, po screenshotach widzę, że nie jest źle, będę musiał przetestować, czy animacja jest płynna, bo tego oczekuję po takiej grze.

#3 - HanJammer - 2020-03-02 16:38

Animacja w TD2 jest na tyle płynna na ile można się spodziewać w grze 2D udającej 3D Wink
Ale płynniejsza niż na innych platformach.

Takiej listy nie widziałem...

Z innych wg mnie dobrze wyglądających to Stunts (ale tu jest tryb VGA także), Wing Commander (j/w), Duck Tales...

Generalnie z ograniczeniami jest tak, że one zawsze stymulują kreatywność - stąd dla mnie te gry w 16 kolorowej palecie barw wybranych z 64 kolorów mają pewien urok.
Do tego oryginalne monitory EGA miały dość wyraźne 'scan lines' co dodatkowo powoduje że wyglądają mocno vintage-owo ;] - to bardziej na zasadzie ciekawości oczywiście, bo w Polsce EGA są praktycznie niespotykane, u nas był Hercules, czasem CGA i potem od razu przeskok na VGA/SVGA. Monitory zgodne z EGA jeśli się trafiają, to są to multisync-i wyposażone dodatkowo w złącze EGA.

PS: Wbrew obiegowej opinii żadne Philipsy i Commodore 1084S (dowolny model) do Amigi nie wspierają EGA i jej trybów (!) - tylko CGA.

#4 - GL1zdA - 2020-03-03 00:35

No właśnie co do tej palety, to dziś się dowiedziałem, że w 320x200 ta paleta jest stała i odpowiada 16 kolorom CGA - z punktu widzenia monitora nie da się tego odróżnić EGA w tym trybie od karty CGA. 16 z 64 kolorów jest w 640x350, która w gierkach przeszła bez echa. W 320x200 da się ją podobno wymusić, ale nikt tego nie robił, bo wtedy gra nie wyświetlałaby się dobrze na monitorze CGA. A żeby było zabawniej, to nawet jak gra jest w 640x350, to jeszcze autorzy musieli chcieć użyć palety innej niż CGA. Z ciekawości obejrzałem sobie histogram screenshota z SimCity w tym trybie i paletta jest dokładnie taka jak oryginalna CGA.

Tutaj typ próbował tworzyć listę gier wykorzystujących ten tryb, ale większość to jest jakiś shareware:
<brak linka>

#5 - HanJammer - 2020-03-03 01:00

GL1zdA wrote on 03. Mar 2020 at 00:35:
No właśnie co do tej palety, to dziś się dowiedziałem, że w 320x200 ta paleta jest stała i odpowiada 16 kolorom CGA - z punktu widzenia monitora nie da się tego odróżnić EGA w tym trybie od karty CGA. 16 z 64 kolorów jest w 640x350, która w gierkach przeszła bez echa. W 320x200 da się ją podobno wymusić, ale nikt tego nie robił, bo wtedy gra nie wyświetlałaby się dobrze na monitorze CGA. A żeby było zabawniej, to nawet jak gra jest w 640x350, to jeszcze autorzy musieli chcieć użyć palety innej niż CGA. Z ciekawości obejrzałem sobie histogram screenshota z SimCity w tym trybie i paletta jest dokładnie taka jak oryginalna CGA.

Tutaj typ próbował tworzyć listę gier wykorzystujących ten tryb, ale większość to jest jakiś shareware:
<brak linka>


Screen tytułowy od F-15 Strike Eagle II jest w tym trybie 640x350 Cheesy

Co do "paleta jest stała i odpowiada 16 kolorom CGA" - tylko CGA to 4 kolory (w zasadzie 2 + czerń i biel) z 16, a nie 16 na raz. Co do monitorów - nie jestem przekonany co do obsługi kart EGA przez monitory CGA (tak jak pisałem - np. 1084S obsługuje CGA bez problemu, ale EGA już nie), podobnie ostatnio testowałem cośtam z kumplem i podłączaliśmy monitor kolorowy pod CGA i synchronizacja była totalnie rozjechana... okazało się że to monitor EGA - więc w drugą stronę też nie działa. Może na jakichś kartach typu EGA Wonder 800 tak... ale czy na takich standardowych... no nie wiem. Możliwe że oryginalna EGA IBM chodziła z oryginalnym 5153 ale nie jestem przekonany... Natomiast EGA jest w stanie ogarnąć monitor MDA.

#6 - GL1zdA - 2020-03-03 12:47

Tak jak piszesz, karta CGA pracuje z 4 kolorami wybieranymi wśród stałych zestawów z 16, EGA zaś w 320x200 pozwala na skorzystanie z 16 kolorów i są to dokładnie te (nie da się ich wybrać z tych 64 możliwych do wybrania w 640x350), które CGA mogła wygenerować (w sensie które mogły pojawić się na wyjściu RGBI).

Tu jest wyjaśnione, z czego to wynikało: <brak linka> - w skrócie, żeby do karty EGA dało się podłączyć monitor CGA i obsłużyć poprawnie nowe tryby EGA. Bo w przeciwieństwie do karty, monitor "CGA" (IBM 5153) oczywiście nie miał problemu z wyświetleniem 16 kolorów na raz. Dzięki temu ludzie z monitorami kompatybilnymi z CGA mogli korzystać z części (poza hi-resem) dobrodziejstw EGA bez dodatkowych inwestycji w nowy monitor.

To działanie też jest potwierdzone przez autorów DOSBoxa: <brak linka>

Wg rozpiski stąd CGA i EGA dla 320x200 mają identyczne odświeżanie pionowe i poziome:
<brak linka>

#7 - HanJammer - 2020-03-03 16:02

No tak, ale tryb tekstowy to już nie do końca.

Monitory kolorowe CGA były dość często wykorzystywane w kombo z monitorem MDA gdzie MDA był do tekstu, a CGA do prezentowania grafiki np. wykresów - sądzę, że to rozwiązanie z podpinaniem EGA pod taki monitor ogranicza się w zasadzie do tego...

#8 - GL1zdA - 2020-03-03 16:16

HanJammer wrote on 03. Mar 2020 at 16:02:
No tak, ale tryb tekstowy to już nie do końca.
Na monitorze EGA tak, ale kartę EGA powinieneś móc przestawić w tryb pracy z monitorem CGA i wtedy również odświeżanie dla trybów tekstowych powinno być takie jak generuje karta CGA:
<brak linka>

#9 - HanJammer - 2020-03-03 16:35

GL1zdA wrote on 03. Mar 2020 at 16:16:
HanJammer wrote on 03. Mar 2020 at 16:02:
No tak, ale tryb tekstowy to już nie do końca.
Na monitorze EGA tak, ale kartę EGA powinieneś móc przestawić w tryb pracy z monitorem CGA i wtedy również odświeżanie dla trybów tekstowych powinno być takie jak generuje karta CGA:
<brak linka>


Tak, fakt. Zapomniałem o tym. Tylko pamiętaj jak tryby tekstowe na cegle wyglądają (-> rzyg).

#10 - GL1zdA - 2020-03-05 16:37

HanJammer wrote on 03. Mar 2020 at 16:35:
GL1zdA wrote on 03. Mar 2020 at 16:16:
HanJammer wrote on 03. Mar 2020 at 16:02:
No tak, ale tryb tekstowy to już nie do końca.
Na monitorze EGA tak, ale kartę EGA powinieneś móc przestawić w tryb pracy z monitorem CGA i wtedy również odświeżanie dla trybów tekstowych powinno być takie jak generuje karta CGA:
<brak linka>

Tak, fakt. Zapomniałem o tym. Tylko pamiętaj jak tryby tekstowe na cegle wyglądają (-> rzyg).


Ja nikogo do trybu tekstowego na CGA nie chcę tu przekonywać, bardziej mnie interesuje spojrzenie na tę sytuację po ponad 30-latach, gdzie okazuje się, że większość producentów gier przyjęła założenie, że ważna jest dla nich kompatybilność z monitorami CGA. Niektórzy w 1990 nadal chcieli wersji kompatybilnej z kartą CGA. Przecież dlatego id Software zmieniło wydawcę przy Commander Keen, a gdy w 1991 wypuścili wersję CGA Commander Keen 4, która się nie sprzedała, śmierć CGA została w końcu potwierdzona.

EGA nie pomagało też, że najtańsza wersja miała 64 kB pamięci, a do 640x350 przy 16 kolorach z palety 64 wymagane było prawie 2 razy więcej. A zapewne jeszcze więcej, bo przecież sporo gier chciało "smooth scrollingu", czyli musiałeś w pamięci mieć obraz większy niż aktualnie wyświetlana rozdzielczość.

Efektywnie, do czasu upowszechnienia się VGA, Pecet był zalewany grami o naprawdę paskudnej grafice i praktycznie każda gra wydana jednocześnie na Amigę i Peceta wyglądała lepiej na Przyjaciółce.

W załączniku screen z Flight Simulatora 3.0. Mimo, że gra obsługiwała 640x350 jako opcję hi-res, to nie wyszła poza paletę CGA, tutaj akurat wyświetla z niej jednocześnie 10 kolorów, może nad jakimś miastem byłoby bardziej kolorowo, ale i tak nie wyjdziemy poza kolory CGA.