3dfx.pl :: 3dfx :: hardware :: Voodoo3 PCI naprawa

Tresci wiadomosci nie byly edytowane. Strona zostala wygenerowana maszynowo.

#0 - RaNGuN - 2018-02-12 11:11

Jakiś czas temu pisałem o "niesprawdzonym" Voodoo 3 z Allegro kt

#1 - VooDooMan - 2018-02-12 11:28

Gratulacje! Zdolny jesteś Wink Jeszcze jedna taka RIVA i będziesz mieć wersje 32 MB Tongue

#2 - RaNGuN - 2018-02-12 12:08

Myślałem nad tym - karta już i tak nie jest oryginalna - wyłącznie do użytku wewnętrznego, więc można lutować dalej - tyle, że pewnie chipset tego nie obsłuży, bo jeśli by obsłużył to pewnie już dawno by ludzie dolutowywali;-)

#3 - MarianX - 2018-02-12 12:13

Grin Grin Zawsze do usług

#4 - VooDooMan - 2018-02-12 12:17

Racja, racja tak tylko prowokowałem Tongue Nie pójdzie 32 MB na tym niestety Sad

#5 - MarianX - 2018-02-13 16:46

Czy możliwe jest by takie V3 działało tylko z 4MB pamięci?

#6 - Callahan - 2018-02-24 14:03

W sumie @ RaNGuN mogłeś odpalić bez kostek Huh

#7 - RaNGuN - 2018-02-27 09:28

Jak bez kostek???

@MarianX stawiam, że nie - prawdopodobnie chodzi o szerokość szyny danych, a nie tylko pojemność. Pewnie żeby uzyskać 4MB trzeba by dać 4 kostki po 1MB;-)

#8 - Callahan - 2018-02-27 11:18


Aaaa no tak. Hmmm ciekawe zatem czy próby wstawienia 32MB do V3 nie kończyły się fiaskiem właśnie dlatego? Być może trzeba by wymienić wszystkie kostki: wylutować te 8szt (o szerokości 16bit) a wlutować 16szt x8bit. Ale 16szt tej samej pojemności co stare (tyle że w innej organizacji)... i będzie dwa razy tyle kostek i magistrala pozostanie 128bit, a pamięci 32MB. Żeby to sprawdzić to trzeba obadać jak są połączone istniejące czipy do tych "brakujących".

#9 - RaNGuN - 2018-02-27 15:34

No właśnie nie wiadomo jak to jest obszyte, bo może być i tak i tak, albo jeszcze inaczej;-)
-równoległa magistrala adresowa i wtedy trzeba by dać kostki z 2x węższą szyną,
-organizacja w 2 banki po 16MB - wybór banku linią adresową albo enable'm, wtedy magistrala danych powinna być równoległa dla obu banków i trzeba by dolutować 4 takie same kostki,
-wspomniane wcześniej "jeszcze inaczej",

... o ile chipset V3 by to obsłużył, a jakoś nie chce mi się wieżyć, żeby nikt tego nie sprawdził wcześniej;-)

Chociaż opcja 1 wydaje mi się mało prawdopodobna, raczej obstawiam, że jeśli by to zrobili to na 2 "bankach" (mówiąc ogólnie), a w tej sytuacji chipset by to musiał obsługiwać sprzętowo (chociażby dodatkowa linia adresowa, albo 2 osobne linie enable dla każdego z banków), pewnie można by to za/odblokować w BIOS itd itp;-)

#10 - Callahan - 2018-03-16 19:22

A propos w/w, @ RaNGuN patrz co znalazłem w edytorze biosu do V3 Wink

#11 - VooDooMan - 2018-09-25 23:42

RaNGuN wrote on 27. Feb 2018 at 15:34:
o ile chipset V3 by to obsłużył, a jakoś nie chce mi się wieżyć, żeby nikt tego nie sprawdził wcześniej;-)

Jednak sprawdzili Tongue Informacja od Samego G.D. Tongue

"Voodoo 3 can't render 3D in 32 bit and can't access more then 16MB of ram. Even if it could access more then 16MB of ram it's overkill since the memory will never be used due to the limit of 16 bit 3D rendering and maximum screen resolution size."

#12 - Callahan - 2018-09-26 08:18

Przestrzeń adresowa musiałaby mieć 16bitów, ale to nieprawda... Voodoo3 operuje wewnętrznie na 32 bitach koloru (a potem dithering do 16 bitów i potem ramdac na 22bit.) a więc musi widzieć więcej pamięci. Ja myślę, że spokojnie możnaby powiększyć pamięć i wykorzystać to na tekstury, a problem w samym sterowniku udałoby sę rozwiązać.

#13 - RaNGuN - 2018-09-26 15:27

VooDooMan wrote on 25. Sep 2018 at 23:42:
"Voodoo 3 can't render 3D in 32 bit and can't access more then 16MB of ram. Even if it could access more then 16MB of ram it's overkill since the memory will never be used due to the limit of 16 bit 3D rendering and maximum screen resolution size."


Kurde... Co ma piernik do wiatraka;-) Może i nie może zaadresować więcej niż 16MB RAM (ze względu na szerokość szyny adresowej), ale jaki to ma związek z 16bit renderem??? Chyba właśnie taki jak piernik z wiatrakiem. I nie, nie drążymy, nie idźmy tą drogą - pole/zborze/mąka/piekarnia/piekarz/piernik;-) A w sumie to może cukiernia a nie piekarnia? Wink

@Callahan - jak zawsze umknął mi post, ciekawe z tym edytorem BIOS'u, czyli w sumie jak by podnieść z 32Mbit na 64MBit to może by "zauważył" większe (o ile jest to obszyte/obsłużone na PCB - dodatkowy bit na szynie adresowej), a może po prostu działał by wtedy na 2 kostkach 8MB. Jak ktoś nie polutuje to się nie dowiemy;-) Ja do zimy mam ciche dni z lutownicąWink

#14 - VooDooMan - 2018-09-26 15:57

RaNGuN wrote on 26. Sep 2018 at 15:27:
Kurde... Co ma piernik do wiatraka;-) Może i nie może zaadresować więcej niż 16MB RAM (ze względu na szerokość szyny adresowej), ale jaki to ma związek z 16bit renderem??? Chyba właśnie taki jak piernik z wiatrakiem. I nie, nie drążymy, nie idźmy tą drogą - pole/zborze/mąka/piekarnia/piekarz/piernik;-) A w sumie to może cukiernia a nie piekarnia? Wink

Ja to tam wiesz... laik jestem, więc się nie wypowiadam bo nie wiem Tongue zacytowałem tylko słowa 3dfxowego guru, ale to z przed 13 lat, wiec mam nadzieje, że się mylił po ty co piszecie ;P w necie nie znalazłem więcej informacji na ten temat do tej pory, po za tym starym wpisem Garego na forum falconfly Sad

RaNGuN wrote on 26. Sep 2018 at 15:27:
Ja do zimy mam ciche dni z lutownicąWink

ooo to dobrze wiedzieć Cheesy przypomnę Ci się wtedy w sprawie mojego adaptera pod Tualatiny Grin

#15 - RaNGuN - 2018-09-26 17:14

Pamiętam o Twoim adapterze i o Orchid Mariana, jesteście pierwsi w kolejce;-)

A z tymi pamięciami to ja też laik jestem, ale na prawdę renderowanie 16bit nie musi wcale oznaczać, że magistrala adresowa nie może być szersza. Gdyby chip miał 16bitową "czystą" bez trików magistralę adresową to mógł by obsłużyć całe 64kB pamięci;-) A jak wiemy V3 obsługuje ciut więcej;-)

#16 - VooDooMan - 2018-09-26 21:23

Mimo tego, że się kompletnie na tym nie znam, to jednak jakoś w środku coś mi podpowiada, że gdyby się tak dało, to już dawno ci wszyscy moderzy bo coś takiego robili Tongue Najlepiej uderzyć z pytaniem do kogoś kto pracował w 3dfx Cheesy będzie bez lutowania ;P

#17 - Callahan - 2018-09-26 22:54

@ RaNGuN

Ale weź mi wytłumacz...jak przechować w 16 bitowym rejestrze liczbę 32 bitową (V3 renderuje wewnątrz 32bitowy kolor). No ni pieruna... Muszę znaleź specs.
A widzieliście Velocity 200... Hmmmm.

To, że nikt nie zrobił wcześniej nie świadczy, że się nie da... Patrzcie tu na forum:ile rzeczy dowiadujemy się po 20 latach, bo nikt nie zrobił tego wcześniej.

#18 - Callahan - 2018-09-26 23:03

Ach dobra...trik Wink pojedyńczy adres przechowuje bajta przecie...
Inna szyna adresowa, a inna szyna danych. Tym bardziej obstaję przy obsłudze większej ilości pamięci...

#19 - RaNGuN - 2018-09-27 09:52

Jako ciekawy przykład może posłużyć np karta ACA500 do Amigi 500, karta ma na pokładzie 2MB RAM i miejsce na dodatkowe 2MB (trzeba wlutować), producent cały czas twierdził, że się nie da i nie będzie działać, dopiero po około 5 latach od premiery znalazł się odważny, wlutował i... działa od strzała 4MB;-) A trzeba mieć na uwadze, że te dodatkowe 2MB w A500 to baaardzo dużo i jest baaardzo przydatne;-)

To, że koleś z 3dfx twierdzi, że się nie da to oznacza, że raczej się nie da, ale zupełnie nie trzymające się pod względem technicznym kupy tłumaczenie dla czego się nie da może sugerować, że koleś jednak nie do końca wie co mówi;-)

Velocity 200 nie mam, ale mam Voodoo 1000 i tam jest właśnie 8 kostek SGRAM, a PCB praktycznie identyczne jak w V3 PCI SGRAM, jednak obie karty mają 16MB RAM więc w V3 1000 są kostki o mniejszej pojemności - do ustawienia tego służą fusebit'y które @Callahan podałeś w edytorze bios.

Wewnętrzna architektura tak na prawdę wcale nie wyznacza szerokości szyny adresowej ani nawet danych. Szyna danych w GPU bardzo często jest szersza niż logika GPU, ale może być węższa (np. 32bit'owy 386SX czy MC68000 z 16 bitową szyną danych). Szyna adresowa przeważnie jest "szersza" niż architektura CPU - w PCtach na pewno od Pentium Pro, a może i wcześniej jest chyba co najmniej 4 dodatkowe bity.

A wracając do clue sprawy - V3 być morze rzeczywiście obsłuży max 16MB, ale związek z 16 bitowym renderingiem jest żaden, co najwyżej taki, że i tu i tu jest liczba 16;-) Pewnie szyna adresowa jest xx bitowa (biegły od architektury komputerów potrzebny - ja już większość zapomniałem) i po prostu nie ma technicznej możliwości zaadresować więcej pamięci, niestety;-) A może jednak jest? Wink

Procek może część operacji wykonywać 32bitowo, a jakaś "końcówka" (mniejsza lub większa) jest na 16 bit.

#20 - Callahan - 2018-09-27 12:09

Czyli jakie V3 najlepiej do zabiegu nadawałoby się? SGRAM? Zbyt oczywiste i zbyt trudno znaleźć SGRAMy...
Paradoksalnie to wersja sdram i agp może okazać się lątwiejsza w "obrobce". Są pospolitsze, sdramy idzie kupić...jest więcej tanich "trafionych".
Mozna zaszaleć.

#21 - RaNGuN - 2018-09-27 13:27

Wydaje mi się, że najbardziej rokuje V3 PCI SGRAM, jeśli dorwę kostki mogę wlutować (zimą Wink) , trzeba by też przerobić bios - będę dopytywał

V3 AGP SDRAM miało PCB tylko w wersji 16MB, trzeba by zamienić kostki 4MB na 8MB - więc do sprawdzenia jest czy to ta sama obudowa i czy dodatkowy pin adresowy jest obszyty na PCB Voodoo

#22 - Callahan - 2018-09-27 14:34

A widzisz. To musiałbyś dopaść V3 SG trupa... a to trudne. AGP SD to wkładasz kostki dwa razy bardziej pojemne, tej samej szerokości i nie kombinujesz z nóżkami i pcb.

A wogóle to utstalmy:
V3 ma szynę pamięci 128bit:
-wersja SD ma 8 czipów pamięci, każda szerokości 16 bitów, a więc kostek 8 i mamy 128bit, tsotp 50 pin. <brak linka>
-wersja SG ma 4 czipy pamięci, a więc muszą być 32 bitowe.
"512kx32bitx2 Banks Synchronous Graphic RAM"
No i teraz widać jak musiałyby być połączone dodatkowe sgramy...

#23 - RaNGuN - 2018-09-27 14:57

Nieeeee, wcale nie musi być V3 PCI SG trup, może Marian znajdzie jeszcze jedną Rivę na dawcęWink Te kostki SG były też na Matroxach G400.

Taaaak i nie;-) Generalnie wszystko się zgadza z tego co mówisz, ale jeśli chodzi o magistralę danych. A potrzebujemy namierzyć dodatkowy bit w magistrali adresowej który pozwoliłby zaadresować pamięć z obszaru 16-32MB.

Generalnie gróbsza sprawa, na zimę (dla mnie) Wink

#24 - Callahan - 2018-09-27 15:09

Nie no ja rozumiem co to szyna. Ale to uważasz, że mogliby popełnić przestrzeń adresową 16 bitową? Jak nie dotknę to nie uwierzę.

#25 - RaNGuN - 2018-09-27 17:02

Nie no, dokładnie, też w to nie wierzęSmiley

Hipotetycznie jeśli układ adresował by słowa 16 bitowe (zgodne z architektórą 16 bit renderingu - co wiemy, że nie jest prawdą, bo sam pisałeś, że układ "liczy" z większą dokładnością) to potrzebował by 21bit magistrali. Bardziej hardcore'owo jeśli adresował by słowa 128 bitowe (jak szerokość szyny danych, oczywiście nierealne) to i tak potrzebował by 18 bitowej magistrali adresowej - czyli nawet w tak wyuzdanym przykładzie więcej niż 16;-)

W 16 bit adresową magistralę nie wierzę i tyle;-)

Ale może logicznie przycięli do 22bit (dało by nam to klasyczne 16MB = 8bit * 2097152 komórek), albo fizycznie - w kontrolerze pamięci, czy na obszyciu PCB.

Wydaje się mało logiczne, żeby kontroler obsłużył więcej niż 16MB - bo to zwiększa złożoność struktury układu (koszty, ciepło, itp), ale w sumie w V4/V5 tak dokładnie jest - bo przecież robią piggyback na 2xRAM. Więc ja bym tego 32MB w V3 nie wykluczałWink

#26 - MarianX - 2018-09-28 09:20

Świetnie się Was czyta. To lepsze niż S-F Grin Sorki za offtop Tongue