#0 - forteller - 2018-02-25 10:08
Zaskoczyło mnie to, że na forum tego typu nie udało mi się znaleźć tematu poświęconego demoscenie. Pora to naprawić!
Tematem zacząłem interesować się pÛźno bo w okolicach 2002-2003 roku. Były to złote lata dla PC jeśli chodzi o domorosłe twory, lecz historia tej - należy powiedzieć wprost - subkultury sięga lat 80. ubiegłego wieku i największy rozgłos zyskała wśrÛd użytkownikÛw komputerÛw 8-bitowych, a chyba w szczegÛlności Commodore 64.
Ja jednak nie jestem kompetentny w tej dziedzinie. Swoje chłopięce lata spędziłem przed ekranem komputera PC, dlatego tylko na tą platformę przedstawię moje ulubione dema. Wszystkie oglądałem wielokrotnie na rÛżnych komputerach, więc będę w stanie ocenić jaki sprzęt jest potrzebny do ich uruchomienia. Spodziewajcie się jednak demek 2000+ celujących w sprzęt pokroju GeForce 2MX i nowszy, choć najczęściej będzie to jednak coś wymagającego już SM2.0. Być może nie do końca retro, ale ktoś mający Radeona 9700 albo GeForce 6600/6800 zdecydowanie będzie miał co pooglądać

Pamiętajcie, że właściwie wszystkie demka wykorzystują bibliotekę OpenGL i z tego powodu najlepiej działają na kartach Nvidia. Na ATi czasem zdarzy się, że brakuje jakiegoś efektu, ale bywa rÛwnież, że demo w ogÛle się nie uruchamia.
Nie przedłużając zatem znacznie, pakiet "startowy". Demka PC ktÛre widział każdy interesujący się tym tematem:
<brak linka> - demko z przełomÛw wiekÛw. Jak na swÛj wiek, prezentuje się doskonale. Działa bardzo dobrze na GeForce 2MX, na TNT2 już na granicy płynności w 640x480.
<brak linka> - chyba najpopularniejsze demko jednej z najbardziej płodnych grup na demoscenie PC - farbrausch. Bardzo specyficzne, popowe. Ja się długo przekonywałem, ale zdecydowanie ma swÛj urok. Pochodzi z roku 2003 i działa dobrze na GeForce 2MX i wyższych.
<brak linka> - jedno z fajniejszych znanych mi dem w kategorii 64k (tak, plik wykonalny zajmuje 64 kilobajty).† Oglądałem z powodzeniem na Radeonie 7500LE także na GF2MX rÛwnież nie powinno być problemÛw.
<brak linka> - tym razem zdecydowanie moje ulubione demo wszech czasÛw. Rok 2006, fantastyczna grafika i dynamiczna muzyka. Wymaga SM2.0, działa nawet na Radeonie 9600, aczkolwiek dla zachowania efektu najlepiej oglądać na monitorze CRT z wysoką częstotliwością odświeżania ekranu i GeForce 6800 GT wzwyż. Wspominałem już, że to kategoria 64k?

<brak linka> - polska produkcja i to jaka! Świetna muzyka, a graficznie zrywa czapki z głÛw nawet dziś. Zbierałem szczękę z podłogi w 2005 roku, pomimo tego że na wykręconym do oporu Radeonie 9550 miałem pokaz slajdÛw. W wyższych rozdzielczościach i ustawieniach potrafi dać wycisk GeForce 8800, ale przy zachowaniu sensownych ustawień działa dobrze na kartach pokroju GeForce 6600GT.
#1 - Neo - 2018-02-25 10:53
Chyba rzeczywiście nie ma. Bywały napomknięcia w innych tematach, ale jakiegoś konkretnego miejsca nie pamiętam. Wrzucaj wrzucaj, muszę się w końcu zainteresować tym tematem

#2 - Jenot - 2018-02-25 11:11
CÛż, to raczej techniczne forum, ale o demoscenie sporo rozmawialiśmy na spotkaniu w Chełmie. MÛj retropecet to w zasadzie maszyna zbudowana właśnie do tego: dema i intra DOS, DOS/GUS, DOS/3dfx i moduły (Open Cubic Player, Impulse Tracker, Scream Tracker, Fast Tracker). Mam tego na tony

#3 - Callahan - 2018-02-25 12:39
Ależ Panowie... Jak macie jakieś fajne demka to ja chętnie popatrzę

#4 - forteller - 2018-02-25 18:14
Wyedytowałem pierwszy post. Mam jeszcze całkiem sporo tego w zanadrzu - wrzuciłem moje ulubione / najpopularniejsze.
#5 - Jenot - 2018-02-25 18:30
@forteller Znam te dema, ja swoją†kolekcję wystawię gdzieś na serwerze, ale to naprawdę retro, czyli czysty DOS, ewentualnie DOS z 3dfx. A teraz kilka moich ulubionych:
Najpierw klasyka, czyli Cronologia: <brak linka>
To też klasyka, czyli Hellraiser: <brak linka>
I chyba najbardziej znane DOSowe demo (Second Reality): <brak linka>
<brak linka>
<brak linka>
<brak linka>
<brak linka>
<brak linka>
<brak linka>
<brak linka>
<brak linka>
Coś nowego, ale na DOS/GUS (z Revision 2016): <brak linka>
A to demo wgniata w fotel, (z Revision 2015) - 8088mph, na 8088, PC Speaker i "cegłę": <brak linka>
#6 - zyga64 - 2018-02-25 19:58
To i ja coś dorzucę parę moich ulubionych (windows):
1995 Kewlers & MFX (niesamowity soundtrack): <brak linka>
Farbraush & Neuro - Masagin <brak linka>
Conpiracy - Memento (klimat) <brak linka>
Ciekawostka pod DOS:
Smash - Sleepless <brak linka>
Demo posiada opcję akceleracji na kartach Nvidia Riva TNT/2
Nie czuję oglądania dem na youtube. Musi być†na rzeczywistym sprzęcie...
#7 - Jenot - 2018-02-25 20:47
@zyga64 Tak, to prawda. Dema najlepiej ogląda się na real sprzęcie, czy to na Atari, Amidze, czy PC. No niestety na razie nie mogę obejrzeć 8088mph - XT na razie jest nie do zdobycia dla mnie, ale poluję, a na innym sprzęcie to demo nie zadziała.
#8 - forteller - 2018-02-26 12:33
Demo na dziś:
<brak linka> - demo wymagające SM2.0, ale dość szczegÛlne na swÛj sposÛb. Członkowie Andromeda Software Development zawzięli się, by stworzyć demo ktÛre będzie działać dobrze na GeForce FX wykorzystując DX9. Efekt jest piorunujący - masa efektÛw, bardzo dobra jakość wyjściowa, a to wszystko działa przyzwoicie nawet na FX5200!
#9 - sajmon - 2018-03-04 10:04
W kkońcu kategoria dla mnie

@Jenot a czym sie rÛżni to demko 8088mph od tego co na 486 odpalałem na 3dfxparty?
#10 - Jenot - 2018-03-04 12:42
A żebym ja pamiętał co Ty odpalałeś. 8088mph z tego co czytałem nie pÛjdzie na niczym innym, tylko na 8088 z CGA.
#11 - sajmon - 2018-03-04 15:20
no odpalałem 8088, tylko na cga jest w kolorze, a na cga emulacji (przy karcie svga) jest czarno-białe
#12 - Jenot - 2018-03-04 17:08
Hmmm, czyli jest szansa, że na 286 to odpalę. Się zobaczy jak poskładam grata.

#13 - HanJammer - 2019-03-19 00:31
Na mnie ostatnio to zrobiło wrażenie:
<brak linka>
Jak na C64 to wypas.
#14 - leosh - 2019-05-24 21:01
Moja ulubiona demoscena to z C-64, ale i na PC było sporo perełek. Zacznę od mojego ulubionego:
"Dope" by Complex 1995
<brak linka>
<brak linka>
#15 - Neo - 2019-05-24 23:44
Znamy

Ja uwielbiam Second Reality by Future Crew (1993)
#16 - forteller - 2019-07-15 14:11
Dzisiaj słuchając w pracy muzyki ze Spotify w ucho wpadł mi chiptune:
<brak linka>
Okazało się, że to podkład do demka 64k od Razor1911:
<brak linka> - bardzo przyjemne demko z 2012 roku. Trochę cięzko określić wymagania. Jestem ciekaw czy działało by na sprzęcie z SM2.0 albo SM3.0. Chyba kiedyś sprawdzę, ale na chwilę obecną mogę napisać że na służbowym Intelu UHD 620 działa w setkach FPS w trybie okienkowym

Po całkiem sporym zainteresowaniu trochę nowszymi demkami na tegorocznym zlocie pomyślałem o włożeniu do komputera na następny zlot nowszej i szybszej karty graficznej takiej jak Radeon X850 albo GF6800GT. Obie kompatybilne (względnie) z Win98 i obie odpalają już znaczne ilości demek z lat 2003-2009 (GF6800GT znacznie więcej ze względu na SM3.0).
EDIT:
GTX 1080 zapewnia około 1000FPS w 2560x1440, natomiast GF3 kończy z komunikatem takim jak w załączniku. OpenGL to SM2.0 / DirectX 9.0, więc to demko celuje w Radeony 9500+ / GeForce FX+.
#17 - Kosiara - 2019-07-15 17:30
Dzięki forum zainteresowałem się demosceną. Kiedyś nawet nie widziałem o istnieniu czegoś takiego. Teraz słucham midi, oglądam demka. Co niektórzy wyklną cię jak przyjedziesz z nowym sprzętem ale ja z chęcią obejrzę. Jenot ma projektor

#18 - sajmon - 2019-07-15 18:47
Uwielbiam demka
#19 - forteller - 2019-07-15 22:43
Kosiara wrote on 15. Jul 2019 at 17:30:
Teraz słucham midi oglądam demka. Mów mi jeszcze

#20 - leosh - 2019-07-16 07:48
Ze sceną PC mam ten problem, że trochę kłóci się z ideą demosceny. Na maszynkach 8/16bit koderzy wyciskali siódme poty z tych sprzętów, żeby pokazać rzeczy, które nie śniły się twórcom tych komputerów. A na PC jak coś nie chodzi, albo słabo chodzi to cyk! I dorzucasz więcej ramu, lepszą grafę, szybszy proc i leci demko. Dobrze i niedobrze, bo trudno określić wtedy czy to co widzimy na ekranie to efekt kunsztu kodera. Z drugiej strony większe możliwości PC pozwoliły pójść dalej w kierunku... ja to nazywam sztuką. Wiele dem ma jakąś historię, przekaz, klimat itp. Można rzec, że wzniosły się ponad pierwotną ideę i pokazują coś więcej niż tylko efekty.
Takie przemyślenia z rana.
#21 - Neo - 2019-07-16 08:12
forteller wrote on 15. Jul 2019 at 14:11:
Dzisiaj słuchając w pracy muzyki ze Spotify w ucho wpadł mi chiptune:
<brak linka>
Okazało się, że to podkład do demka 64k od Razor1911:
<brak linka> - bardzo przyjemne demko z 2012 roku. Trochę cięzko określić wymagania. Jestem ciekaw czy działało by na sprzęcie z SM2.0 albo SM3.0. Chyba kiedyś sprawdzę, ale na chwilę obecną mogę napisać że na służbowym Intelu UHD 620 działa w setkach FPS w trybie okienkowym 
Po całkiem sporym zainteresowaniu trochę nowszymi demkami na tegorocznym zlocie pomyślałem o włożeniu do komputera na następny zlot nowszej i szybszej karty graficznej takiej jak Radeon X850 albo GF6800GT. Obie kompatybilne (względnie) z Win98 i obie odpalają już znaczne ilości demek z lat 2003-2009 (GF6800GT znacznie więcej ze względu na SM3.0).
EDIT:
GTX 1080 zapewnia około 1000FPS w 2560x1440, natomiast GF3 kończy z komunikatem takim jak w załączniku. OpenGL to SM2.0 / DirectX 9.0, więc to demko celuje w Radeony 9500+ / GeForce FX+. Sprawdzę na Radku 9700 Pro i A64. Watch this space
#22 - forteller - 2019-07-16 08:22
Mi na zlotowym serwerze z FireGL X1 zawiesza się przy odpaleniu, ale to bardzo wybredny konfig, więc jeszcze o niczym nie świadczy. Mimo wszystko, demoscena lepiej działa na kartach od zielonych.
#23 - forteller - 2019-07-16 18:53
Na Core 2 Duo + Radeon X850XT PE również demko nie działa...
#24 - m4us - 2019-07-16 20:48
leosh wrote on 16. Jul 2019 at 07:48:
Ze sceną PC mam ten problem, że trochę kłóci się z ideą demosceny. Na maszynkach 8/16bit koderzy wyciskali siódme poty z tych sprzętów, żeby pokazać rzeczy, które nie śniły się twórcom tych komputerów. A na PC jak coś nie chodzi, albo słabo chodzi to cyk! I dorzucasz więcej ramu, lepszą grafę, szybszy proc i leci demko. kiedys to dorzucenie ramu nie bylo takie proste

jeszcze pamietam dosowe demka do ktorych byl czysty konfig w dosie zeby ram zwolnic

#25 - sajmon - 2019-07-16 20:59
No I tak jest nadal, chyba że ktoś idzie na łatwizne I stawia free dosa co potrafi konwencjonalnej wycisnąć 630kb. Zrobić 610 na dosie.6.22 /7.0 to jest wyczyn

#26 - forteller - 2019-07-18 09:48
forteller wrote on 15. Jul 2019 at 14:11:
Dzisiaj słuchając w pracy muzyki ze Spotify w ucho wpadł mi chiptune:
<brak linka>
Okazało się, że to podkład do demka 64k od Razor1911:
<brak linka> - bardzo przyjemne demko z 2012 roku. Trochę cięzko określić wymagania. Jestem ciekaw czy działało by na sprzęcie z SM2.0 albo SM3.0. Chyba kiedyś sprawdzę, ale na chwilę obecną mogę napisać że na służbowym Intelu UHD 620 działa w setkach FPS w trybie okienkowym 
Po całkiem sporym zainteresowaniu trochę nowszymi demkami na tegorocznym zlocie pomyślałem o włożeniu do komputera na następny zlot nowszej i szybszej karty graficznej takiej jak Radeon X850 albo GF6800GT. Obie kompatybilne (względnie) z Win98 i obie odpalają już znaczne ilości demek z lat 2003-2009 (GF6800GT znacznie więcej ze względu na SM3.0).
EDIT:
GTX 1080 zapewnia około 1000FPS w 2560x1440, natomiast GF3 kończy z komunikatem takim jak w załączniku. OpenGL to SM2.0 / DirectX 9.0, więc to demko celuje w Radeony 9500+ / GeForce FX+. Testów ciąg dalszy. Upchałem do swojego zlotowego zestawu na Tualkingu GeForce'a 6800GT i demko ruszyło, wygląda na to że potrzebne są rozszerzenia OGL których Radeony z SM2.0 nie posiadają.
Niemniej działa wyjątkowo kiepsko. W 640x480 jest 12-30FPS. Żeby było ciekawiej, reaguje na zmianę częstotliwości GPU oraz rozdzielczości, więc to nie jest tak że PIII ogranicza. W 1280x960 jest pokaz slajdów. Zastanawiam się czy sterowniki nowsze niż 93.71 nie poprawiłyby wyników, ale boję się kombinować bo na razie wszystko inne działa zaskakująco dobrze (11500pkt w 3DM2001SE).
#27 - Neo - 2019-07-18 11:29
Sprawdziłem na 9700 i faktycznie nie działa - czarny ekran/okno i proces nie odpowiada.
#28 - m4us - 2019-07-18 15:25
na 9550 to samo
#29 - Jenot - 2019-07-18 16:45
sajmon wrote on 16. Jul 2019 at 20:59:
No I tak jest nadal, chyba że ktoś idzie na łatwizne I stawia free dosa co potrafi konwencjonalnej wycisnąć 630kb. Zrobić 610 na dosie.6.22 /7.0 to jest wyczyn
To oczywiście nieprawda, albo raczej nie do końca prawda. JEMMEX albo JEMM386 potrafi wycisnąć prawie całą pamięć w dolnych 640kB (przenosząc co się da do HMA/UMB), ale niestety wtedy nie zadziała więcej niż połowa dem. One mają własne extendery (VCPI/DPMI) i jedyne co może być załadowane do obsługi pamięci to HIMEMX, który daje tyle co HIMEM.SYS z MS-DOSa.
FreeDOS to po prostu darmowa implementacja DOS zgodna z MS-DOS w 99, 9%. Dla mnie najważniejsze to: FAT32 (nie muszę się bawić w partycje po 2GB), ładowanie sterowników z linii poleceń przez DEVLOAD (to co w MSDOS dało się jedynie z CONFIG.SYS załadować), obsługa USB. W MSDOS też można uzyskać prawie 640kB - QEMM potrafi zdziałać cuda

#30 - forteller - 2019-08-06 18:46
Przygotowuję się powoli do następnego spotkania gdzie planuję pokazywać demka z okresu 2000-2009. Jako iż sprzęt którego będę używał, jest kompatybilny jedynie z DX9.0c, większość demek z lat 2010+ na tym komputerze nie zadziała, albo będzie działać bardzo powoli.
Pozwolę sobie zatem wrzucać produkcje tutaj. Mam nadzieję, że nie zostanę zlinczowany za nowe produkcje, ponieważ to co zobaczyłem wystrzeliło mnie z trampek i chciałem się tym z Wami podzielić.
Dzisiaj skupię się na produkcjach od conspiracy. To co chłopaki robią w 64 kilobajtach przeszło moje wyobrażenia na temat tego, co można zrobić w takiej objętości. Do tego reżyseria, pomysł i dojrzałość to jest coś, czego nigdy wcześniej nie widziałem. Lecimy po kolei:
<brak linka> - rok 2014, pierwsza część trylogii. Demko w klimacie noir pokazujące zagładę ziemi. Można potraktować intro do dalszych częsci.
<brak linka> - rok 2016, druga część. Tutaj nastąpił opad mojej szczęki. Jako opis odsyłam do komentarzy na pouet - ludzie rozpisują się na kilka akapitów.
<brak linka> - rok 2018, finał trylogii. W dalszym ciągu nie mam słów

Napiszę jedynie, że jest to podsumowanie trylogii pokazujące całość katastrofy w nieliniowy sposób.
Ponadto:
<brak linka> - demko wydane na dziesięciolecie premiery Chaos Theory na tej samej imprezie (The Gathering), które moim zdaniem jest jednym z lepszych produkcji. Kropka. Moim zdaniem nie urasta do pięt oryginałowi, ale motyw tłoków napędzających "promień" wygląda ciekawie, a całość jest poprowadzona analogicznie do pierwowzoru.
<brak linka> - hołd do innych grup demoscenowych. Śliczna grafika i bardzo pomysłowe wykonanie.
Wszystkie demka przetestowane na GTX 1080 z framerate 60-290 w rozdzielczości 2560x1440. Podejrzewam, że w rozdzielczości 720p można obejrzeć spokojnie nawet i na czymś pokroju GTX 750Ti. W pracy pusczałem Offscreen Colonies na UHD620 i działało w 720p, framerate 15-45 - zależnie od sceny.
#31 - zyga64 - 2020-01-06 20:07
Jako że właśnie stałem się posiadaczem karty muzycznej Aztech na chipie AZT2316 zaaplikowałem ją do mojego ulubionego buildu z 486DX33. Po stwierdzeniu że jest bardziej kompatybilna niż Yamaha na YMF718 poczułem pewien niedosyt gdyż dalej nie słyszałem pełnego soundtracku w demie
Unreal by
Future Crew.
<brak linka>
Jednak coś mnie tknęło. A gdyby zmienić IRQ z domyślnego 5 na 7? Strzał w 10!
Tak się tym faktem ucieszyłem że postanowiłem podzielić się z wami moją radością

#32 - forteller - 2020-01-06 20:19
Czym jest bardziej kompatybilna od Yamahy, co na niej nie działa?
#33 - zyga64 - 2020-01-06 20:41
Niektóre demka były kapryśne. Z gier np. Prehistoryk 1 zawieszał się na ustawieniach Soundblaster (na Adlib działał OK), Furry of the furries - SFXy grały przez PC Speakera, muzyczka normalnie. Na Aztechu - wszystko idzie przez kartę dźwiękową. Acha jeszcze Fire & Ice - wreszcie da się grać. Na Yamaszce się zawieszało. No i chyba Duke2 ma wreszcie SFXy (nie żebym był fanem tej gry, ale jest ona znana jako tester czy karta ma sprzętową obsługę ADPCM).
#34 - Kosiara - 2020-01-26 12:37
3dfx glide
<brak linka>
#35 - forteller - 2020-01-26 14:16
Nature by Vertigo działa tylko na Voodoo1

#36 - Kosiara - 2020-01-26 14:28
Sprawdzałem tylko te pod Windowsa. Pod DOSa będę miał maszynkę jak dojdzie płyta od Sajmona.
#37 - sajmon - 2020-01-26 17:10
yyyy jaka płyta? ja nic o tym nie wiem:p. hehe... już spakowana

#38 - Jenot - 2021-09-18 14:50
<brak linka> - demko na DOS/GUS, które wygrało na tegorocznym Function. Dobre to.
#39 - forteller - 2021-09-18 19:40
Hej,
Na czym to odpalasz? U mnie niestety wyświetlają się krzaki, choć muzyka ładna

#40 - Jenot - 2021-09-18 20:36
Na Radku 7000 krzaki. Zapakowałem GF 5700 Ultra i jest OK. Muszą działać tryby Vesa 32bit o ile dobrze przeczytałem nfo. Nie każda karta da radę. Univbe niestety też nie pomaga.
#41 - forteller - 2021-09-18 20:44
Ja sprawdzałem na zestawie K6-III+ z Voodoo 3. Na nim chyba nie powinno być problemów...
#42 - Jenot - 2021-09-18 20:49
No właśnie Voodoo niekoniecznie prawidłowo obsługuje 32-bitowe tryby VESA. Odpal vbetest z pakietu Scitech Display Doctor i zobacz czy nie ma przypadkiem krzaków.
#43 - forteller - 2021-09-18 20:52
Oki, spróbuję. Spróbuję też zaktualizować bios na moim wudulcu, może to pomoże

...choć po ostatnich doświadczeniach z fladhowaniem V5 5500, mam pewne obawy czy ta operacja zakończy się sukcesem.
#44 - Jenot - 2021-09-18 21:19
<brak linka> - tu masz pliczek, który przed chwilą nagrałem - nie z dosboxa, jak na YT

#45 - forteller - 2021-09-18 21:31
Nie będę przecie filmików oglądał jak mam kompa na którym może to pójść

będę próbował w najbliższym czasie

#46 - forteller - 2021-09-20 14:24
Rzecz jasna, po włożeniu GeForce 2 Ti, demko poszło bez problemu.
Wgrałem najnowszy BIOS do Voodoo 3 i nic nie zmieniło się w tym temacie. Chociaż wgrałem, to zbyt ochocze określenie - walczyłem z tym chyba pół dnia. Wgrywanie BIOSów do 3dfxów źle mi się kojarzy, aczkolwiek ta V3 przynajmniej ma sprawną kość BIOS.
Próbowałem też po aktualizacji BIOSu z Final Reality. Tutaj również niestety bez zmian. Poniżej filmik jak to u mnie wygląda:
<brak linka>
I tak mam wrażenie, że przechodzi dalej niż kiedyś. Dawniej wywalało się przy scenie z drzewem.
#47 - forteller - 2022-02-09 22:56
<brak linka> - rok 2021. Bardzo ładne i klimatyczne demo. Buduje atmosferę w przyjemny sposób. Rysuje się w D3D11, więc powinno działać na każdym w miarę współczesnym sprzęcie.
#48 - J-23 - 2022-02-15 15:46
Panowie jaka była nazwa polskiej grupy w której grafikiem był GRASS?
#49 - Jenot - 2022-02-15 15:49
Hypnotize
#50 - J-23 - 2022-02-15 15:56
Dzięki

#51 - leosh - 2023-04-21 08:33
Pewnie kojarzycie takie proste demko, które swego czasu zdobyło dużą popularność, że powstały różne wersje i wariacje na inne platformy. Pod DOSBoxem działa mi dźwięk, ale na prawdziwym PC nie. Można przed uruchomieniem wybrać z jakiego źródła jest dźwięk i wybieram SB, ale nic słychać. Różne porty, przerwania i nic.
Na ftp 3dfx jest w katalogu demoscena spakowany rarem plik badapple. Jakby ktoś chciał sprawdzić to tam właśnie jest.
#52 - Jenot - 2023-04-22 19:22
Czekaj, czekaj, chodzi Ci o to demko w ASCII? Jeśli tak to... podłącz PCSpeaker

#53 - leosh - 2023-04-23 08:34
Jenot wrote on 22. Apr 2023 at 19:22:
Czekaj, czekaj, chodzi Ci o to demko w ASCII? Jeśli tak to... podłącz PCSpeaker
Ja wiem, że PC Speaker jest w opcjach i Covox, ale jak mam SB to czemu z tego nie skorzystać?